Recently in Informatie en visualisatie Category

In Nederland is de eerste besmetting van de Mexikaanse griep geregistreerd bij mensen die niet in het buitenland zijn geweest. Ze zijn dus besmet geraakt binnen Nederland. Ik ben daarom eens op zoek gegaan naar visualisaties die in dit thema als onderwerphebben.

Map_20090608_0800.png
Bron: http://www.who.int/


WHO_ Influenza A(H1N1)_ Interactive Map Report-1.jpg
Bron: WHO interactieve kaart


swineflu.jpg
Bron: http://swinemap.org/


Swine Flu Center - Swine Flu Pandemic, Swine Flu Deaths, Swine Influenza, H1N1 virus, Ah1n1.jpg
Bron: http://www.webmd.com/


npr.jpg
Bron: NPR. Confirmed Cases Of Swine Flu Across The Globe.


swine_flu.jpg
Bron: Associated Press

swine_flu-1.jpg
Bron: Associated Press

swine_flu-2.jpg
Bron: Associated Press


Swine Flu Cases Map - Interactive Graphic - NYTimes.com.jpg
Bron: The New York Times.
Hier kun je dankzij een interactieve tijdlijn de ontwikkeling volgen.


pandemic-influenza.jpg
Bron: Virology Blog


slide01.gif
Flu viruses mutate over time causing small changes to proteins on their surface called antigens. If the immune system has met a particular strain of the virus before, it is likely to have some immunity; but if the antigens are new to the immune system, it will be weakened.
slide02.gif
The influenza A virus can mutate in two different ways; antigenic drift, in which existing antigens are subtly altered, and antigenic shift, in which two or more strains combine. Antigenic drift causes slight flu mutations year on year, from which humans have partial, but not complete, immunity. By contrast, the new strain of H1N1 appears to have originated via antigenic shift in Mexican pigs.
slide03-1.gif
The name "swine flu" is a slight misnomer as it is believed pigs acted as a mixing pot for several flu strains, containing genetic material from pigs, birds and humans. Most humans have never been exposed to some of the antigens involved in the new strain of flu, giving it the potential to cause a pandemic.
slide04.gif
The new virus has made the jump from pigs to humans and has demonstrated it can also pass from human to human. This is why it is demanding so much attention from health authorities. The virus passes from human to human like other types of flu, either through coughing, sneezing, or by touching infected surfaces, although little is known about how the virus acts on humans.
Bron: BBC


mappingtheoutbreak.jpg
mappingtheoutbreak-1.jpg
Bron: BBC News


slidesbbc.gif
Bron: BBC


Gráficos en ELPAÍS.com.jpg

Gráficos en ELPAÍS.com-1.jpg

Gráficos en ELPAÍS.com-2.jpg
Bron: El Pais


EU_Map_big.jpg
Bron: ECDC

Welcome to EyeOverFishing.org.jpg

De EyeOverFishing website geeft beeldend de vissituatie in de oceanen weer, hoe de situatie op dit moment is en hoe Engeland, Europese Unie, de visindustrie en de consumenten kunnen bijdragen aan het verbeteren van dit ecosysteem. Mits dit nog niet te laat is. Bedenker en vormgever van deze site, Justin Buckley is afkomstig uit Nova Scotia, Canada. In deze contreien is de overbevissing op kabeljauw dermate ernstig dat wetenschappers twijfelen of de situatie zich ooit nog zal herstellen.

Justin brengt de gevolgen van overbevissing zo in beeld:

EyeOverFishing.org - Compare fisheries.jpg

EyeOverFishing.org - Compare fisheries-1.jpg

EyeOverFishing.org - Compare fisheries-2.jpg

Pas na een tijdje viel het me op dat het de scenario's van gisteren, vandaag en morgen zijn. Het verschil tussen huidige situatie en toekomst maakt hij visueel door te subtiel te spelen met kleur waarbij de actuele situatie 'grauwer' is dan die van een mogelijke toekomst. In het algemeen mag de vormgeving van actueel versus toekomst van mij wel wat extremer.

EyeOverFishing.org - Compare fisheries-5.jpg

EyeOverFishing.org - Compare fisheries-6.jpg

Wanneer je dieper de informatie induikt kom je tijdlijnen, grafieken en kleurrijke schema's tegen:

EyeOverFishing.org - Compare fisheries-12.jpg

EyeOverFishing.org - Compare fisheries-14.jpg

EyeOverFishing.org - Compare fisheries-13.jpg

EyeOverFishing.org - Compare fisheries-11.jpg

EyeOverFishing.org - Compare fisheries-15.jpg

Al met al een prachtig initiatief van Justin Buckley.

Links
http://www.eyeoverfishing.org/
http://eco-labs.org/
• Onder mijn aandacht gekomen via de Doors of Perception nieuwsbrief.

De infographics die gemaakt zijn naar aanleiding van de verdwijning van de Airbus boven de Atlantische oceaan gaan uit van een geografisch overzicht of een tijdslijn. De Telegraaf is hierin het buitenbeetje. Zij brengen vooral de mogelijke oorzaak het meest prominent in beeld. Daarbij voorbijgaand aan het feit dat de kracht de in dit geval getoonde graphic vooral het weergeven van feiten is.

De beste infographic is volgens mij die van de NYTimes met meerdere lagen van informatie (route, verdwijnpunt, tijden, weersgesteldheid, radardekking). Kleur, typografie, layout zorgen ervoor dat de informatie rustig, helder en overzichtelijk wordt neergezet.
0602-for-subAF447.jpg

Een heldere eenvoudige weergave van de route door Le Monde.fr
v_7_ill_1200917_4e7f_trajet.jpg

AFP gaat net zoals de NYTimes uit van een kaart maar zet jammer genoeg de tijden in tekst ernaast.
AFP.png

CNN gaat uit van een enkellaaggse infographic en tootn alleen de kaart met de daadwerkelijk afgelegde route.
brazil.plane.jpg

De Los Angeles Times heeft wel vier lagen van informatie maar toont door de rommelige layout en typografie erg onoverzichtelijk. Ook de combinatie van verschillende stijlen (realistische wereldbol vs lijnillustraties) is de rust ver te zoeken.
47258983.gif

De Volkskrant had eerst gekozen voor een spuuglelijke GoogleMaps kaart
Verongelukt vliegtuig nog steeds niet gevonden - Buitenland - de Volkskrant.jpg
maar heeft dit later vervangen door een heel wat betere infographic die duidelijk in het verlengde van de NYTimes ligt.
BU-air-france-crash_156581a.jpg

De Telegraaf maakt het bont door vooral te speculeren over de mogelijke oorzaak daarbij volledig voorbijgaand aan het informatieve karakter van een infographic.
illustratie_ramptoe_631814a.jpg

The Universal Declaration of Human Rights from Seth Brau on Vimeo.

humanrightsactioncenter.org
Created by Seth Brau
Produced by Amy Poncher
Music by Rumspringa courtesy Cantora Records

Data visualisatie wordt steeds meer een hot topic...
CSI serie 2009 aflevering 14:

csi_alibi2.jpg

...he has no alibi between 12:00 and 2:30...

csi_alibi.jpg

uptown.jpg

Een verrassende visualisatie van design organisatie Schulze & Webb waarbij voor- en bovenaanzicht in één illustratie gecombineerd worden.

De Malofiej Awards, bekend over de hele wereld als de 'Pulitzer Prijzen voor Infographic Design', is een jaarlijkse, internationale wedstrijd voor print en online informatie graphics. De wedstrijd is vernoemd naar de Argentijnse vormgever/infographer Alejandro Malofiej (1938-87) wiens werk het meest gekenmerkt wordt door eenvoud, toepasselijkheid en creativiteit. Hij werkte voor de Argenteinse krant "La Opinión" vanaf het begin van de jaren 1960 tot zijn dood in 1987.

Het doel van de Awards is het in de spotlight brengen van creatieve en informatieve hoogstandjes in de visuele journalistiek. Duizenden infographics worden elk jaar ingeleverd voor de wedstrijd. Deze worden, binnen een breed scala van categorieën, beoordeeld door een internationale jury van professionele en academische deskundigen op het gebied van gedrukte en digitale media.

Op de Infographicsnews blog vind je een overzicht van de winnaars van de Malofiej 17 (2008) Awards.

De Peter Sullivan Award ('Best of Show') is naar de New York Times gegaan voor 'The Ebb and Flow of Movies: Box Office Receipts 1986 -- 2008'.

TheEbbandFlowofMovies.jpg

De Miguel Urabayen prijs voor de beste kaart ging ook naar de NYTimes voor de Electoral Explorer.

ElectoralExplorer.jpg

Nederland heeft dit jaar twee prijzen in de wacht weten te slepen. De Volkskrant heeft een zilveren medaille gewonnen in de categorie 'Features' met de infographic 'Wie herdenken wij morgen' gemaakt door Remy Jon-Ming.

RJM_003_dodenherdenking.jpg

Een andere zilveren medaille ging naar Schwandt infographics voor de interactieve Ecoson, Groene Stroom graphic.

Links:

Afgelopen vrijdag tijdens het Infographic Congres 2009 viel het me op hoe de getoonde infographics gemaakt op de computer een soort zelfde handschrift vertoonde. Of het nu de typische 2D vormgeving van Neurath (Isotype) is of het 3D standpunt dat zo kenmerkend is voor computergames (Isometrisch).

Gezocht naar wat oudere infographics kwam ik terecht bij 'Memoir's for a natural history of animals' van Claude Perrault (1688).

0112.jpg0113.jpg

 

De aandacht voor het detail, de beheersing van het perspectief is denk ik een van de ingrdiënten van een goede infographic. In de Cyclopædia, or, An universal dictionary of arts and sciences (1728) van Chambers kwam ik een heel onderdeel tegen over perspectief.

0401.jpg

Andere ingrediënten van een goede infographic zijn:

  • goede vlakverdeling
  • sterke typografie
  • ondersteunend kleurgebruik
  • de kunst van het weglaten

Als voorbeeld van goed kleur- en typografiegebruik liet John Grimwade tijdens het congres het trainingshandboek 'Flight thru Instruments' voor marine piloten zien.

Gerelateerde links:

303.gif A beautiful little book from Paul Mijksenaar. It's unfortunately sold out. But luckily you can still view it in its entirety at books.google.com

Visual Function is a lively overview of the emerging field of information design and its impact on the world around us. Paul Mijksenaar, professor at Delft University of Technology, provides an opinionated survey of a variety of disciplines including graphic design, mapmaking, industrial design, and architecture, in this plea for clarity and good sense in the design of the products we encounter in everyday life. Mijksenaar analyzes numerous illustrations of the best and worst in design throughout history, from the Titanic to the Bauhaus to the Swatch, and proposes methodes for today's designers to discover their own creative solutions to the challenges of transmitting information. From: 010 Publishers

Afgelopen vrijdag was het Infographics Congres in Zeist waarbij een aantal coryfeeën de revue passeerden. Op verschillende sites zijn verslagen en beeldmateriaal te vinden:

Het was een zeer goed georganiseerd congres met grotendeels prikkelende sprekers. De nadruk lag op een inventarisatie van infographics tot nu toe. Daarnaast werd er een commerciële product gepromoot. En werden er de kunstzinnige mogelijkheden met behulp van data visualisatie getoond. Ook werden de infographics van RTL Nieuws en de NOS vergeleken met die van de BBC. En waarom die van de BBC beter beklijven.

Wat ik graag nog in een volgende conferentie zou willen zien is het creeëren van een kritisch referentiekader voor infographics en datavisualisaties. En een blik naar de toekomst van het vakgebied.

Maar al met al mijn complimenten voor een geslaagde 2009 conferentie.

Iedereen die ooit gebruik heeft gemaakt van het Parijse Metropolitain kan zich de grote routeborden bij de ingangen van de stations en op de perrons herinneren. Deze waren, in tegenstelling tot die van de London Tube, een redelijke geografische weergave.

paris-map-metro-big.gif

Zie hieronder de daadwerkelijke geografische ligging van de stations:

Paris_Metro_map.gif

Toch heeft Harry Beck vlak na WOII twee ontwerpen gepresenteerd aan de Fransen. Deze hebben de ontwerpen waarbij de geografische werkelijkheid volledig is losgelaten afgekeurd.

Pas in 2000 heeft de RATP plattegronden ontwikkeld die recht doen aan het gedachtegoed van Beck. De plattegronden zijn overzichtelijk en helder vormgegeven.

metro.gif

Maar heeft nog tot 2008 geduurd voordat ook de routeborden bij de ingangen van de stations en op de perrons zijn vervangen. Lees meer hierover op de site van Creative Review Harry Beck: The Paris Connection >

Related links:
Plan Interactif des transports en Ile-de-France
Different viewpoints of information (Latebytes)
Met dank aan Peter Bogaards voor de tip

NordströmFrank.jpg

Het in Zweden gevestigde bureau voor 'editorial development' Nordström & Frank heeft de Editorial Toolbox 2009 ontwikkeld. Hierin bieden ze gratis templates aan die kranten kunnen gebruiken voor infographics of om op een beeldende manier nieuws te brengen.

URL: Editorial Toolbox 2009
Recensie: The Society foor News Design Matt Mansfield | 2 maart 2009

Een compleet overzicht van alle visuele uitingen rondom Obama's verkiezingsstrijd gemaakt door Information Design Studio.
Er zitten een paar prachtige uitingen tussen:

XPLANED_Obama_Fundraising_72.jpg
© http://www.xplane.com/obama/

decision-tree.jpg
© The New Yrok Times, 18 april 2009

brainstem1.jpg

partsofbrain1.jpg

Courtesy of Neurons Firing

Some background information on the Did You Know? presentation.

IDFADOCLAB.jpg

Van 20 tot en met 30 november is er weer het International Documentary Film Festival Amsterdam. Dit jaar richt ze zich met het nieuwe programmaonderdeel Doclab op de relatie tussen nieuwe media en documentaire. Het hoofdthema is datavisualisatie. Zelf zeggen ze hierover:

De hoeveelheid beschikbare data is gigantisch en het wordt steeds makkelijker en verleidelijker om er daar iets te doen. Dit zien we vooral terug in de opkomst van het fenomeen 'datavisualisatie' onder wetenschappers, webdesigners, mediakunstenaars en, in toenemende mate, documentairemakers (denk bijvoorbeeld aan het succes van Al Gore's als 'powerpoint-documentaire' omschreven An Inconvenient Truth).

Binnen Doclab onderzoekt IDFA hoe datavisualisaties de meest absurde, ontluisterende, triviale en onverwachte aspecten van de werkelijkheid in kaart brengen. Het programma, dat bestaat uit films, websites en interactieve projecten, toont een selectie van de meest tot de verbeelding sprekende datavisualisaties van de afgelopen jaren en onderzoekt hoe deze zich verhouden tot hedendaagse documentaire cinema en crossmedia.

[Website] Idfa Doclab 2008 [Datavisualization & Documentary]. Het interactieve programma is ook gratis te bekijken op een groot scherm in de Cineac, tegenover Tuschinski.

Food is indispensable to our survival. But today, it is undergoing great change. Currently, Japan only produces about 40% of the food it consumes. This is the lowest among all major developed nations. Japan, as the world's largest net food importer, will engage in all possible efforts to contribute to stabilization of demand and supply of food in the world market through increasing its own food self-sufficiency rate. From: Ministry of Agriculture, Forestry and Fisheries

'Tijdens de eerste 100 dagen van zijn ambtstermijn voerde de succesvolle Amerikaanse president Franklin Roosevelt een overvloed van hervormingen door om zo de depressie te bezweren en de economie er weer bovenop te helpen. Op 1 januari 2009 begint deze periode opnieuw...'

goodSheet_009_100days2.jpg

Van Good, 'a collaboration of individuals, businesses, and nonprofits pushing the world forward.'

When shaping information, either as an designer or as an information manager, it's the chosen view that depicts what is told. See for an example the dutch article "Subjectieve bewijsvoering (Subjective reasoning)" about the cholera map of Snow.

Another example is the Underground Map of London. The map of 1889 tells us about the real geographic locations of the railwaystations. The river Thames, Kensington Gardens, Baker Street, Oxford Street all geographical locations are visible. You could use it for walking to the station entrances.

LondonUndergoundMap_1889.gif

De meest gebruikte manier om met elkaar te communiceren is door het gebruik van woorden. Woorden die bestaan uit verschillende letters en die eenmaal samengevoegd een bepaalde betekenis krijgen.

Dat noemen we ook wel taal. De online van Dale omschrijft taal als: taal de; v(m) talen

  1. spraakklanken waarmee men zijn gedachten en gevoelens aan anderen kenbaar maakt
  2. spraakklanken ve bep. gemeenschap: de Nederlandse ~
  3. dat wat iem zegt, zijn woorden: ~ noch teken geven niets van zich laten horen
  4. (in het algem) middel om gedachten en gevoelens kenbaar te maken: gebarentaal, lichaamstaal

Vijf basisvormen

Nu zijn er, denk ik, vijf basisvormen van taal te onderscheiden.

woordtaal.pngde woordtaal, de meest gebruikte taalvorm die zowel in gesproken als geschreven vorm gebruikt wordt,
systeemtaal.pngde systeem- of cijfertaal zoals bijvoorbeeld het periodiek systeem (geschreven),
beeldtaal.pngde beeldtaal van bijvoorbeeld de statistiek of hiërogliefen (geschreven)
lichaamstaal.pngde lichaamstaal (fysiek) en
gebarentaal.pngde gebarentaal (fysiek) waarbij gedachten worden geuit door het gebruik van gebaren.

Ik wil hierbij eens wat dieper ingaan op één van deze basisvormen: de beeldtaal.

Data visualisatie is een vorm beeldtaal

Wanneer bij een woordtaal de letters woorden vormen die eenmaal samengevoegd betekenisvolle zinnen kunnen zijn dan zou je binnen de beeldtaal Bertin's 'visuele variabele': positie (x- en y-as), omvang (hoeveelheid of grootte), grijswaarde, textuur, kleurtint, oriëntatie () en vorm als letters kunnen zien die met behulp van de vier basisvormen, de woorden, (data kaarten, tijdsreeksen, plaats-tijd narrative ontwerpen en relationele grafieken) kunnen communiceren tot volledige zinnen. Het wordt pas een zin als er ook daadwerkelijk data (de betekenis) aan gekoppeld wordt.

09a.jpg

Dan Roam, 'Drawing on a Napkin'

Een deel van deze visuele variabele van Bertin kwam ik ook tegen bij Dan Roam (Digital Roam) in zijn boek Drawing on a Napkin. Zijn letters zijn basisvormen, lijnen en pijlen, mensen en objecten:

basisvormen.png

Dave Gray, XPlane

Een andere beelddenker, Dave Gray, oprichter van XPLane ('the visual thinking company'), heeft een video gemaakt van wat hij als de bouwstenen van de visuele taal ziet: "Forms, fields and flows".

A Workbook for Graphic Design

Mark Boyce heeft een opvallend boek in drie delen ontwikkeld. Naast een schets- en notitiegedeelte is er ook een sectie waarin de verschillende grafische standaarden en systemen geordend en gevisualiseerd zijn.

phpThumb_generated_thumbnailpng.png

phpThumb_generated_thumbnailpng2.png

phpThumb_generated_thumbnailpng3.png

Alhoewel ik niet thuis ben in de wereld van herdenkingsmunten wil ik er toch een noemen, de 5 euro munt ontworpen door kunstenaar Stani Michiels voor het thema 'Architectuur in Nederland'.

arch5_120908nws_lrg.jpg

De beeltenis van Beatrix wordt gevormd door te spelen met lijndiktes in de namen van Nederlandse architecten. De volgorde van de namen, die in een cirkel op de munt staan worden bepaald door het aantal hits dat ze opleveren in Google.

De keerzijde van de munt toont de door de architecten gepubliceerde boeken als gebouwen die tezamen het silhouette van Nederland vormen. Hierbinnen zijn vogelsilhouetten te zien die de hoofdsteden van elke provincie aangeven.

Meer informatie:
Stani Michiels
Python-calculated coin, Reinout van Rees

OnionWeb: een website met meer dan 30 driedimensionale interactieve isometrische [def.] stadsplattegronden. Per kaart kun je onder andere filteren op attractie, transport, reistijden, hotels, museums etcetera.

SketchNotes.jpg

Kate Rutter van Adaptive Path heeft onderzoek gedaan naar met de hand gemaakte schetsen. Ze beschrijft vier technieken die het vatten en verklaren van ideeën ondersteunen. Hierdoor kunnen concepten beter gecommuniceerd worden waardoor een beter en sneller ontwerp mogelijk is. Elke techniek is voorzien van een afbeelding zodat duidelijk is hoe elke techniek informatie op een andere manier over kan brengen. Lees The Joy of Sketch : explorations in hand-crafted visuals >

Kijk ook even op de pagina Sketching is the new black : inspirations from the analog world. Hier staan veel zinvolle links naar bronnen met meer informatie.

Protonen rondschieten in een tunnel van 27 km met bijna de snelheid van het licht zodat die protonenmassa gaat groeien, botsingen waaruit het ontstaan van het heelal verklaard zou kunnen worden. Zoeken naar het higgsdeeltje...

De speciale site van het CERN bevat vooral veel tekst die voor een visueel ingesteld persoon lastig zijn om te interpreteren. Voor mij reden om te zoeken in andere bronnen naar meer visuele informatie over de Large Hadron Collider. Een aantal van de betere visualisties heb ik hier opgenomen.

Eerste bijeenkomst VizThink Nederland op 25 september in Amsterdam

VDC-250908.jpg

On the 25th of September the Dutch Chapter of VIZTHINK will have its first gathering! The focus will be on taking inventory of the visual techniques used by all who attend the event & see how they tie in together in the larger field of visual thinking. Everybody who in some way has something to do with visualization in their own particular field of expertise is encouraged to come and share their thoughts! Together we will create some way of throwing this back into the community for further developement towards a growing understanding of what Visual Thinking is in Holland. By publishing the results of our session we hope to challenge other countries to do the same... so we might compare our differences and comminalities online and in real life in october!

Laat weten dat je geïnteresseerd bent en meld je aan op VizThink Netherlands >

visuelegeheugen.jpg

Één van de belangrijkste lessen van geheugenonderzoek tot nu toe was dat het menselijke geheugen feilbaar, onnauwkeurig, en onderworpen is aan interferentie. Een onderzoek aan het MIT toont echter aan dat het lange termijn geheugen een enorm aantal visuele beelden, inclusief details, kan opslaan. Deelnemers aan het onderzoek kregen in vijf en een half uur 2500 voorwerpen te zien. Daarna kregen ze twee bijna gelijke afbeeldingen van een dagelijks voorwerp te zien waarbij ze aan moesten geven welke van deze twee ze eerder gezien hadden.

vakgebiedenvisualisatie.gif

boekdvd_cover.gif

Je pakt een stift, maakt wat eenvoudige illustraties, ontwikkeld een goed script en zorgt voor goede opnames. Sachi en Lee LeFever van Common Craft hebben een simpel idee uitgewerkt tot perfecte paperworks videos. Hun eerste verklarende video was 'RSS in Plain English':

De korte video's zijn simpel en zijn erop gericht om complexe concepten makkelijk begrijpbaar te maken. Een ander voorbeeld is de video die ze voor LinkedIn gemakt hebben:

Meer voorbeelden kun je in hun paperworks sectie vinden.


Het animeren en visualiseren van informatie is steeds meer een gemeengoed. Vooral bij dagbladen. Was het vroeger de NY Times die verklarende visualisaties liet zien, tegenwoordig verrast vooral El Pais. Neem bijvoorbeeld het succes van de olympisch zwemmer Michael Phelps's. Beide kranten laten met behulp van geanimeerde of interactive visualisaties zien welke gebruikte technieken bijgedragen hebben tot het succes van Phelps.

De NY Times verbeeld lineair wat de presentratrice verteld en legt in gesproken woord uit waarom hij de beste zwemmer op dit moment is. Ze laten achter elkaar de vier verschillende zwemslagen de revue passeren. Het is vooral de presentatrice die het verhaal verteld, de beelden zijn ondersteunend. Klik hier voor 'An Exquisite Technique'.

An Exquisite Technique - Interactive Graphic - NYTimes.com.jpg

Paul Mijksenaar, vooral bekend van zijn bewegwijzering voor Schiphol en andere internationale luchthavens, was op 12 augustus te gast bij de live talkshow Kunsstof. Je kunt de uitzending beluisteren op de site van de NPS.
Over opruimen in huis, bewegwijzering, wassymbolen, DRIP, de vlieg in de toiletpot, Schiphol, Gerard Unger, de onmogelijk sluiting van melkpakken, trillende billen en nog veel meer.

projects_03_a13_2.gif

Met dank aan Xander Roozen en Peter Bogaards.

Gerelateerde links
NPS, Kunsstof
Paul Mijksenaar

Afgelopen zaterdag (21 juni 2008) is in het Parool een uitgebreid artikel verschenen over de publicaties 'Kijken achter de cijfers' en 'Criminogeniteitsbeeld Amsterdam 2008'.

art_xlarge_3668.jpg

Onderzoekers hebben voor het eerst tot op wijkniveau in kaart gebracht waar in Amsterdam het risico op criminaliteit het grootst is - en door welke factoren. Nieuw is dat niet zozeer is gekeken naar de misdaadcijfers, maar juist naar omstandigheden die criminaliteit in de hand werken: het aantal laagopgeleide ouders in een buurt, allochtonen, krappe huizen, uitvallers op school. Lees verder op de site van het Parool.

Gerelateerde informatie
Dienst Onderzoek en Statistiek. Publicaties: Kijken achter de Cijfers.
Vrije Universiteit Amsterdam. Onderzoekspublicaties: Kijken achter de cijfers en criminogeniteitsbeeld.

De visualisatie, Code_swarm genoemd, toont een overzicht van de bijdragen van verschillende personen aan de ontwikkeling van software door de tijd heen. Een bijdrage is wanneer een persoon een verandering aanbrengt in de code of in een document en deze toevoegt aan de centrale bewaarplaats. Zowel ontwikkelaars als documenten worden als bewegende objecten weergegeven. Zodra een ontwikkelaar een document bewerkt licht het op en verschuift naar de ontwikkelaar. De document zijn kleurgecodeerd, afhankelijk van of het code is of gewoon tekst. Wanneer gedurende een langere periode documenten niet wijzigen of ontwikkelaars geen bijdrage leveren vervagen ze naar de achtergrond. Een histogram onderaan laat zien wat er eerder is gebeurd.

Het project is ontwikkeld door Michael Ogawa met behulp van de prgrammeertaal Processing. De broncode is opensource en is te vinden op http://code.google.com/p/codeswarm.

De meest toegankelijke visualisatie is die van Guido van Rossum met betrekking tot de ontwikkeling van Python.

code_swarm - Python on Vimeo.jpg code_swarm - Python on Vimeo-2.jpg code_swarm - Python on Vimeo-1.jpg


code_swarm - Python from Michael Ogawa on Vimeo.

Meer informatie kun je vinden op de projectpagina.

* Organic information visualization, coined by Ben Fry, is a different approach to information visualization. It eschews traditional data confinement in space and lets the elements play together in freeform and unpredictable ways.

iTunes-2.png De dagelijkse doses informatie die we voorgeschoteld krijgen neemt nog steeds toe. Het gevolg hiervan is dat we steeds meer willen onthouden. Gereedschappen zoals de personal digital assistant (PDA) die ons daar bij kunnen ondersteunen vinden dan ook gretig hun weg op de markt. Een van de eerst was de Psion Organiser, iets later kreeg je de Apple Newton en de Palm Pilot. In 2007 kwamen daar de Apple iPhone en de iPod touch bij. Afgelopen maadag 9 juni was de keynote speech van Steve Jobs waarin de iPhone 3G geïntroduceerd werd. En vol bewondering heb ik gekeken naar de applicaties ontwikkeld door derden voor dit apparaat. Mark Williams van Modality presenteerden er bijvoorbeeld Netter's Anatomy voor de iPhone, een atlas van de menselijke anatomy in zakformaat.

Een grote hoeveelheid informatie wordt geordend, overzichtelijk en met prachtige medische illustraties aangeboden voor interactieve weergave op een wanna-have platform met touchscreen. Het omzetten van informatie naar kennis, het uit je hoofd leren van alle onderdelen van het menselijk lichaam moet zo toch veel leuker zijn. Je kunt leren terwijl je op de trein wacht, gewoon van je telefoon.

Pijlen die naar beneden wijzen hebben iets statisch. Ze zijn absoluut niet dynamisch. Het geeft aan waar iets ligt. Niet iets waar je naar toe zou willen gaan. En Rijkswaterstaat heeft het eindelijk door! Weer een kleine ergernis minder...

Verkeersbord_Almere.jpg Verkeersbord_114387m.jpg


Verkeersbord met pijl omhoog biedt voordelen Marcel van Lieshout Amsterdam - De blauwe borden met witte pijlen boven de snelwegen krijgen een nieuw ontwerp. De richtingpijlen wijzen straks niet meer omlaag, maar omhoog. Die visuele aanpassing leidt tot een betere doorstroming en bevordert de veiligheid, zo is uit een proef gebleken. Lees verder op de site van de Volkskrant.

Gerelateerde informatie

2008verkeersborden en verkeersregels_tcm195-218045.pdf.png

Een 'design pattern' is een systematische beschrijving over een optimale toepassing van vaardigheden. Uitgangspunt is altijd de meest effectieve oplossing uit de praktijk waardoor er minder complicaties bij de uiteindelijke implementaties zullen zijn.

Deze manier van beschrijven is ontwikkeld door de architect Christopher Alexander. Hij ontwikkelde een ontwerpmethode voor architecten en stedenbouwkundigen en beschreef deze in 1977 in zijn boek 'A Pattern Language: Towns, Buildings, Construction'.
In 1994 hoorde ik voor het eerst over design patterns op de @Home conferentie van Doors of Perception.
En sinds ongeveer 2000 volg ik de groei Martijn van Welie's 'A Pattern Library for Interaction Design' nauwgezet. In de loop van de tijd zijn daar ook de Design Pattern Library van Yahoo en het Web Patterns Project van U.C. Berkeley School of Information bijgekomen.

Een pattern bestaat ruwweg uit:

  • naam
  • probleem dat het patroon oplost
  • synoniemen
  • probleemomschrijving (voorbeeld wanneer patroon de oplossing zou kunnen zijn)
  • context waarop het patroon van toepassing is
  • structuur van het patroon
  • implementatie van het patroon
  • voorbeeld
  • voorbeelden gerelateerde patronen

De InfoDesign site heeft een mooie verzameling links naar relevante informatie over patterns op het web!

Nu heeft Christian Behrens als bijlage bij zijn master thesis 'The Form of Facts and Figures' een website 'Information Design Patterns' ontwikkeld waarin hij design patronen voor het visualiseren van informatie omschrijft.

skitched-20080520-114250.png

visex_bookcover.gif Op 28 januari 1986 explodeerde de Challenger door een lekkende O-ring. Onderzoek na de ramp liet zien dat dit veroorzaakt werd door een lekkende O-ring. Ingenieurs hadden de dag voor de lancering data overlegd aan de beslissingnemers dat hun advies moest onderstrepen, de dag van de lanchering zou te koud zijn om de Challenger te lanceren. Terwijl het Snow juist door de visualisatie lukte om iedereen te overtuigen ging het hier mis. Daar zijn zeker meerdere redenen dan alleen de visualisaties voor aan te wijzen. Edward Tufte concentreert zich in zijn boek 'Visual Explanations: Images and Quantities, Evidence and Narrative' vooral op de visualisatie van de data tijdens het onderzoek wat volgde na de ramp.

Hieruit komen vier principes naar voren.

Een, in mijn ogen, prachtig stukje informatie visualisatie waar ik als kind boven weg kon dromen. De mooie letters en prachtige kleuren, de vormen van de landen. Een mooie grijze kaft met grote letters in wit en cyaan, de grote bosatlas. Op Flickr heeft Jonathan Turner een paar foto's van het binnenwerk geplaatst.

bosatlas.png

De papieren versie krijgt er een digitaal broetje bij. Noordhoff Uitgevers is bezig met het ontwikkelen van de Bosatlas Online. In september 2008 komt de eerste testversie voor het onderwijs beschikbaar.

computational_journalism.jpg

In een artikel op de site van Information Architects las ik voor het eerst over Sensemaking. Het is 'een proces waarbij gebruikt gemaakt wordt van bewuste rationele overwegingen om de situatie te her-analiseren en orde te scheppen in deze verwarring en verrassing' [1].

Op de site van information aesthetics staat een verslag van Brad Stenger over The Journalism 3G Symposium on Computation + Journalism (22-23 februari 2008) dat zeer zeker de moeite van het lezen waard is. Een van de onderwerpen was Sensemaking in Information Visualisation.

Lees verder op de site van IA >

Bron [1] Sensemaking in Expatriation: an exploration, Glanz-Martin, M.L., 2005-06-03.


Meer informatie over Sensemaking
Theorieënoverzicht Universiteit van Twente: Sensemaking:

Since Sensemaking has been under development since 1972, it cannot be explained in a few sentences. It is important to know that the project has been based on three central assumptions regarding communication practice:
  1. That it is possible to design and implement communication systems and practices that are responsive to human needs;
  2. That it is possible for humans to enlarge their communication repertoires to pursue this vision;
  3. That achieving these outcomes requires the development of communication-based methodological approaches.
Lees verder op de site van UvT >

Zijn naam duikt op op de meest onverwachte momenten. Als mede-initiatiefnemer van Ted [1], auteur [2], vormgever, bedenker van de term 'informatie architect'. en als architect.

Ik hoorde, als beginnend vormgever, voor het eerst over Richard Saul Wurman bij een opdracht tot het ontwerpen van formulieren voor een grote organisatie. Een senior collega gaf mij vijf mogelijkheden om te starten met orde te brengen in de berg van informatie die op mijn bureau lag. Als houvast vertelde hij over het LATCH principe.

  1. Location
  2. Alphabetical
  3. Time
  4. Category
  5. Hierarchy

Zo rond 1920, vlak na de eerste wereldoorlog, wilde Otto Neurath (Oostenrijks filosoof, econoom en socioloog; 1882 - 1945) het grote publiek over allerlei ontwikkelingen op sociaal en economisch gebied voorlichten. Hiervoor organiseerde hij tentoonstellingen waarbij regelmatig aantrekkelijke presentatiemiddelen zoals driedimensionale diagrammen gebruikt. Hiervoor werkte hij samen met Marie Reidemeister (1898 - 1968) die het cijfermateriaal geschikt maakte voor grafische bewerking. Stelregel hierbij was dat één symbool één specifieke waarde had. Een grotere waarde werd weergegeven door meer symbolen en niet door een groter symbool.

Neurath.gif

Terwijl statistische visualisaties voorheen vooral hun oorsprong vonden binnen de wetenschap veranderde dit dankzij Neurath en Gerd Arntz (kunstenaar; 1900 - 1988). In 1926, na een ontmoeting tussen beide mannen, gaat Arntz symbolen ontwikkelen welke toegepast worden in diagrammen.

Kunstwerk van Arntz
1934~Das_Dritte_Reich_(Gerd_Arntz).jpg

Deze manier van beeldstatistiek is bekend als 'De Weense methode'. Willem Sandberg (1897 - 1984; grafisch ontwerper, directeur Stedelijk Museum (SM) in Amsterdam) die toentertijd psychologie studeerde in Wenen naar Nederland heeft er zorg voor gedragen dat deze methode naar Nederland kwam.

Maar ook Peter Alma (1886 - 1969) raakte vanwege de enorme maatschappelijke betrokkenheid geïnteresseerd in de beeldstatistiek. Na tekenaar te zijn geweest voor Neurath heeft hij na terugkeer in Amsterdam zelfs een atelier voor beeldstatistiek (1933) opgericht.

NLST1961.jpg MML04.jpg

Door het opkomend socialisme waren Neurath, Reidemeister en Arntz genoodzaakt Oostenrijk te verlaten en naar Nederland te vluchten. En in 1934 stichtte Neurath in Den Haag samen met Reidemeister de Internationale Stichting voor Beeldpaedagogie, het Mundaneum op.

In 1942 richtte Neurath samen met zijn vrouw Marie het ISOTYPE (International System of TYpographic Picture Education) instituut op.

Neurath1936c0149.11.jpg

15.jpg

T1_N112_A6_Isotype-Neurath.jpg

Bronnen:
1. Tentoonstelling Gert Arntz. Ontwerpwerk.
2. Otto Neurath. Wikipedia.
3. Text - Bild - Interface. Otto Neurath und die Merkmale des visuellen Kommunikationsdesigns, zum Vortrag im Rahmen der "Unplugged Heads" at the Institut für neue Medien, Frankfurt (2 December 1997). Frank Hartmann.
4. Otto Neurath. Special Dossiers. Künst = Kaptial.
5. ISOTYPE institue. http://www.fulltable.com/iso/

Doordat de kaart van Minard zo populair is zie je dat er veel mensen zijn die deze kaart als basis voor hun veelal interactieve experimenten gebruiken. Ik noem er een paar:

t-3D-napoleon-final.jpg

Een 3D interactieve visualisatie in Flash van Prof. Menno-Jan Kraak. Hierin is tijd en ruimte tegen elkaar afgezet. Hij biedt ook het hele verhaal interactief aan waarbij de gebruiker kan kiezen welke verhaallijn hij wil volgen.

t-1812-flash-battles.jpg

De SAGE Visualisation Group van de Carnegie Mellon School of Computer Science heeft ook de verschillende datasets die in die tocht van Minard verzameld zijn gevisualiseerd.

lg-napol-sage.gif

John Schneider, Napoleon deskundige, heeft een niet interactieve maar zeer gedetailleerde kopie van de kaart nagemaakt waarbij de data volledig leesbaar zijn.

1812-2.jpg
Bron: http://www.napoleonic-literature.com/1812/1812.htm

Bronnen:
~ Re-Visions of Minard. Gallery of Data Visualization.
~ SAGE Visualisation Group. Carnegie Mellon School of Computer Science.
~ Research projecten van prof. Menno-Jan Kraak

Recentelijk heb ik me laten inspireren op het eerste Nederlandse Infographics Congres waar een paar goede presentaties een hele dag de moeite waard maakte. Met name John Grimwade (directeur Informatie Graphics bij Conde Nast's Traveler en Portfolio magazines) en Harjit Kaura (graphic designer bij BBC News Interactive) hadden prikkelende verhalen. En daarbij was Grimwade een natuurlijk verteller wat het luisteren altijd enorm veraangenaamd. Hij begon zijn verhaal met een dreigend 'dark ages of infographics'... en eindigde met de voor mij zo relevante nieuwe ontwikkelingen waarbij data visualisaties gevoed worden door live gegevens. In die hele tijdslijn welke liep via steentijd, hiëroglyfen, 12e eeuwse manuscripten, azteekse kalenders, Leonardo da Vinci, Playfair, Neuraths ISOTYPE, Nigel Holmes ontbrak natuurlijk niet de 'March to Moscow' van Minard. De, volgens Edward Tufte, 'beste statistische grafiek ooit gemaakt' (uit: The Visual Display of Quantitative Information).

Deze kaart, die berucht is om de hoeveelheid informatie (geografische locatie inclusief namen van steden en rivieren, tijd (alleen op de terugtocht), temperatuur (het onderste deel van de grafiek), route, richting van de troepen en het aantal (nog resterende) manschappen) die aangeboden wordt, uit 1869 laat de verliezen onder de manschappen (breedte van de banen), hun bewegingen (heen bovenste baan, terugtrekking onderste zwarte baan) en de buiten temperatuur tijdens de franse invasie naar Moskou (1812) zien.

Minard.png

Minard gebruikt hier een voor die tijd innovatief idee. De breedte van elementen is proportioneel en is daardoor direct te interpreteren. Dit is goed te zien in een eerdere grafiek, de Tableau Graphique, van hem uit 1844. Hierin past hij ook een ander nieuw concept (het gebruik van delen in een staafdiagram) toe. Volgens Michael Friendly (1994) is dit de voorloper van de moderne mozaïek plot [1].

tableau_graphique.jpg

Deze grafiek laat het transport van commerciële goederen door het kanaal van Cahlon naar Dijon zien. De hoogte van een staaf geven de totale kosten van transport weer. Elke staaf is gesplitst naar type product waarbij elk vlak een type product is. Je kunt direct zien welke producten de hoogste kosten van transport hebben. De plaatsen waar aangelegd kan worden zijn verdeeld naar afstand. Elke staaf heeft dus zijn eigen variabele breedte. Hoe breder de staaf hoe groter de afstand. [1, 2]

Bronnen:
1. A brief history of data visualisation. Michale Friendly. 2006.
2. Charles Joseph Minard, "Graphic Tables and Figurative Maps". Edward Tufte.

Toch grappig. Struinende over het world wide web kom je veel claims tegen over de eerste plattegrond ooit gemaakt...

Volgens Infoukes dateert de oudste map van 12.000 BC en is deze gevonden in Mezhirich in de Ukraïne. De afbeelding is gegraveerd op een slagtand van een mammoet.

figure02.gif

Milestones in the History of Thematic Cartography, Statistical Graphics, and Data Visualization noemt de Catal Hyük stadsplattegrond als oudste (6.200 BC) welke te zien is in het Konya museum in Turkije.

oldest-map.jpg

Bovenstaande illustratie is een reconstructie van een muurschildering.

100B.jpeg

Bron: henry-davis.com

Pratende met vrienden over het visualiseren van data is er vaak de vraag wat het dan precies inhoud, waar ik de grenzen van het onderwerp trek. Allemaal kennen ze wel de getekende uitleg bij nieuwsonderwerpen of krant. Maar is dat nou data of is dat nou informatie visualisatie?

Omdat duidelijk te maken laat ik ze dan de twee verschillende uitgangspunten zien. Zoals bijvoorbeeld de kaart die het grondwaterpeil in Nederland visueel presenteert

grondwater.gif

en de wat uitgebreidere visualisatie zoals

OS2004_Zwemmen_15863a.jpg.

Het eerste voorbeeld is een weergave die naast het weergeven van de diepte van het grondwater t.o.v. het NAP ook gebruikt zou kunnen worden voor neerslag in millimeters of voor het zichtbaar maken van welke delen onder water zouden lopen als de zeespiegel een x aantal meters zou stijgen. En ook zonder tekst is de weergave een verhaal. De bronbestanden, het uitgangspunt, zijn kale data. Door de combinatie kaart en cijfers wordt het pas informatie. Dit zie ik als data visualisatie.

In het tweede voorbeeld is de tekst onlosmakelijk verbonden met het beeld. De afbeelding versterkt de tekst. Het bronbestand waarbij geïllustreerd wordt is dus al informatie. De afbeeldingen versterkt deze informatie allen maar. Hier is sprake van informatie visualisatie.

En het spannende van data visualisatie is dat je door het combineren van verschillende data verrassende informatie kunt vinden, vooral als deze interactief is...

Roken04[1].gif Om objecten te kunnen begrijpen en ordenen hebben ze namen nodig. Dit rookobject heet bijvoorbeeld een pijp en zou gecategoriseerd kunnen worden onder de verzamelnaam rookwaar. Om iets terug te kunnen vinden moeten deze naam opgenomen worden in een woordenlijst. Het liefst binnen boomstructuur waarbij zijn ouder dan bijvoorbeeld rookwaar zou kunnen heten.

Mede dankzij enerzijds de opkomst van de multimedia waarbinnen bewegende beelden een steeds grotere rol spelen en anderzijds de mogelijkheid voor iedere internet gebruiker om zelf tekst en beeld te publiceren is het echter ondoenlijk om alle afzonderlijke beelden handmatig te labelen en in te delen. Het zou een te omvangrijke klus zijn, zeg maar gerust onmogelijk. Binnen een lap tekst kan er nog op de afzonderlijke woorden gezocht worden maar bij beeld is dit onmogelijk. Er is geen houvast aan tekst om toch een soort automatische analyse, indexering, ordening en ontsluiting te maken. Je ziet dan ook steeds meer initiatieven die hier oplossingen voor ontwikkelen. MediaMill bijvoorbeeld.

MediaMill, ontwikkeld binnen de universiteit van Amsterdam, is een semantische zoekmachine die gebaseerd op de nieuwste technologische ontwikkelingen dat al kan. Ze hebben op onder andere de gebieden van afbeelding en video verwerking, computer vision, taal- en spraaktechnologie, lerende machines and informatie visualisatie de grenzen opgezocht.

mediamill_1.jpg

mediamill_2.jpg

PDF met achtergrondinformatie
Concept-based Video Indexing and Retrieval (juli 2007)

frank_v_ham.jpg

Onze wereld wordt steeds complexer, dynamischer en multidimensioneel. Zo ook onze communicatie. De see conferentie wordt gewijd aan nieuwe benaderingen die op het gebied van ontwerp, kunst, architectuur, multimedia en economie worden ontwikkeld om deze complexitieit te confronteren en de immense vloed van informatie om te zetten in bruikbare kennis. Sprekers van dit jaar zijn van Ben Fry, de performance kunstenaar Zachary Lieberman en Frank van Ham van het IBM Visual Communication Lab. De see conferentie wordt gehouden op 19 April 2008 in het Caligari theater in Wiesbaden.

Related links:

benfry_1.jpg

Ben Fry,
Designer, Cambridge
www.benfry.com
acg.media.mit.edu/people/fry/
www.processing.org


frankvanham_3.gif

Frank van Ham,
IBM Visual Communication Lab, Cambridge
www.research.ibm.com/visual/
www.many-eyes.com


lieberman_5.jpg

Zachary Lieberman,
Performance artist, New York
www.thesystemis.com
www.tmema.org

Wow

pictorialstats_1.jpg Zomaar, kado gekregen, een eerste editie uit '37.
Hoeveel mensen zouden hier hun kennis al uitgehaald hebben...

Otlet_1.gif

© Paul Otlet

TL_%20De%20dag%20dat%20de%20dollar%20viel.jpg Tegenlicht van de VPRO kan zeer inspirerende afleveringen uitzenden. Het prikkelt mij regelmatig tot verder zoeken. Zo ook gisteren toen de klassieker 'De dag dat de dollar valt' nog een keer werd uitgezonden.

In een doemscenario ontwikkeld door Maarten Schinkel, financieel-economisch redacteur van NRC Handelsblad, wordt bekeken of we daadwerkelijk op een zeepbel leven. Kan de zwaar in de schulden geraakte Amerikaanse economie instorten en ons, Europeanen, meesleuren in een vrije val? Zijn de dagen van de dollar als wereldmunt geteld? En hoe realistisch is de angst voor een recessie zoals die van 1929?

Ze verweven fictie en werkelijkheid samen tot een spannende documentaire. Na afloop hiervan ben ik zelf eens gaan zoeken naar meer informatie. Zo ben ik terecht gekomen bij Treasury Direct, een amerikaanse overheidssite die inzicht geeft in de schulden van America en deze schulden heeft.

TL_debt.gif

Daar zie ik dat ze op dit moment een schuld hebben van meer dan 9 biljoen welke dagelijks schrikbarend toeneemt...

Vervolgens ben ik naar de site van de Europese Centrale Bank gegaan om te kijken wat de snel stijgende dollarkoers op dit moment is.

TL_ECBdollarkoers.gif

Met al deze informatie zie je hoe schrikbarend de schulden zijn toegenomen onder het wanbeleid van Bush. Nieuwsgierig geworden ben ik verder gaan zoeken. Heeft America deze nationale schuld ook als speerpunt in hun beleid? Zoekende op onder andere 'debats' kwam ik uit bij The New York Times waar ik een zeer effectieve visualisatie tool tegenkwam: Democratic Debate: Analyzing the Details.

Ze hebben de transcriptie van een debat gekoppeld aan een 'analyzer'. Als ik binnen de 'analyzer' zoek op 'debt' dan veranderd de achtergondkleur van de stukken tekst die mogelijk handelen over 'debt'. Daar waar de woorden 'debt' letterlijk gebruikt worden verschijnen donkere blokjes.

TL_debt.png

Zo zoeken door een debat zorgt dat je kunt focussen op kernwoorden. Welke politicus heeft het over schulden, een zwakke dollar, een ineenstortende markt, consuminderen etctera.

Probeer zelf: Democratic Debate: Analyzing the Details

kennismanagement.jpg

Backbonemedia Inc. heeft in een rapport waarin ze onderzoek doet naar corporate blogging en blogs van verschillende organisaties met elkaar vergelijkt een mooie infographic geplaatst. Het verduidelijkt direct een lang verhaal. Uit: 'Corporate blogging. Is it worth the hype?' (PDF).

Er zijn soms twee kampen binnen een team van ontwikkelaars. Die van '1 woord zegt meer dan 1000 pixels' en die van '1 beeld zegt meer dan 1000 woorden'. Soms echter kan een mengvorm veel sterker overkomen. Een voorbeeld: Wired geeft uitleg over een nieuw spel genaamd Portal.

Lees alleen de tekst of bekijk alleen de infographic, de betekenis blijft vaag.
Combineer beide en het wordt ineens een stuk duidelijker.

How to Bend the Laws of Physics

1) Portal players get an Aperture Science Handheld Portal Device, which can create warp portals between any two flat surfaces.
1a) Fire at a wall, floor, or ceiling to create an entrance point.
1b) Fire where you'd like to end up to make an exit point.

2) Some obstacles can be dodged only by creating portals.
2a) Blast an entry point in the ground.
2b) Create an exit point on the far wall. Drop through the hole in the ground and you'll emerge on the other side of the spike pit.

3) The game poses conundrums, like how to get up to a platform that you can't jump high enough to reach. The solutions often rely on the fact that momentum is maintained when warping.
3a) Create an entry portal one level down.
3b) Bore an exit point on the floor next to you. Leap down into the entry portal. Even though you'll be moving in the opposite direction, when you reemerge your inertia will propel you all the way to the upper level.

4) Take advantage of objects in the environment to neutralize gun emplacements and other dangers.
4a) Open an entry portal under a box.
4b) Put an exit portal above the gun. The falling box will gather enough speed to knock over the gun.

pl_games1_630.jpg
Illustratie: Jason Lee

Links;
Unlock the Doors of Deception in Mind-Warping Puzzler Portal

Bron: The New York Times
Publicatiedatum: 24 sept. 2007
URL: 50 Years since Spoetnik

Omschrijving
Het overzicht van beelden zijn foto's behorende bij artikelen die handelen over gebeurtenissen met betrekking tot ruitereizen. Elke afbeelding heeft een datum, omschrijving en link naar het desbetreffende artikel.

Picture%205.png


Gerelateerde links
Cabinet Magazine Online
Issue 13 Spring 2004
A Timeline of Timelines
Compiled by Sasha Archibald & Daniel Rosenberg

grid.png

Visueel winkelen bij Amazon of visueel grasduinen in de database van Flickr is een hele leuke manier van door informatie 'bladeren'. oSkope visual search heeft een online applicatie ontwikkeld waarin afbeeldingen op een 'grid', 'pile', 'stack', 'list' of 'graph' getoond kunnen worden. Persoonlijke favorieten sla je op in een eigen folder. Binnen de graph weergave worden bijvoorbeeld boeken gesorteerd op 'salesrank' of 'price'.

grdaph.png

oSkope visual search

Mike Wesch, een assistent professor in de cultural anthropology, geeft in zijn videoboodschap een samenvatting van wat web 2.0 precies inhoud.

Related information >

Zijn visie op lesgeven is verfrissend: a brief philosophy of “anti-teaching”

Een telefoon-webbrowser-mp3-speler-in-one zonder knoppen...
Een tv met harde schijf die je aan een breedbeeld scherm kunt koppelen...

dsc_0165.jpg

dsc_0151.jpg
© Foto's Engadget

Kijk en huiver: Stevenote speech >

Lees:
Engagdget live van Macworld 2007
iPhone
Apple TV
Emerce: 'Apple verrast met streaming tv en gelikte telefoon'

barcode.gif Het japanse ontwerpbureau Design Barcode wil het conventionele denken doorbreken. Het vormgeven van de streepjescode, een methode van automatische produktidentificatie, is een van hun eerste inspanningen. En met succes. Verschillende organisaties in Japan hebben hun barcode door Design Barcode laten restylen. barcode2.gif

Tijdens het International Advertising Festival In Cannes hebben ze nu eindelijk de aandacht die ze verdienen. Het gevolg daarvan? Een samenwerking met Pacarc. Een distributeur van innovatieve ideeën uit Japan. Bekijk de barcode revolutie online.

Informatie wordt steeds alomvattender, het bereikt ons via onze mobiele telefoon, wordt in kleding verwerkt, is toegankelijk via uitgebreide netwerken. Het indelen van informatie wordt steeds meer gerelateerd aan het indelen van ruimtes, zowel binnen als buiten. Communicatie, architectuur en vormgeving, gebieden waartussen de grenzen steeds meer gaan vervagen.

Zo kwam ik een tijd terug de site van Ruairi Glynn tegen en direct geprikkeld door zijn experimenten is de site in mijn 'favorite bookmarks' mapje geplaatst. In zijn nieuwste project Angels neemt hij het concept 'vaste' architectuur onder de loep en onderzoekt hij de mogelijkheid om een architectuur 'lichter dan lucht' te ontwikkelen. Deze moet beschutting bieden en gemeenschappen bij elkaar brengen.

angel.jpg

'Acting as either individual agents or flocking together to create large architectural constructs, they inhabit the world around us both within buildings and outdoors creating dynamically responsive architectures in real-time.'

En denk je nu in dat het bolletjes informatie zijn...
die wisselende bronnen vormen...
een soort hypertext...

Ga naar "Angels" Constructing Reconfigurable Space

Gerelateerde links
~ Ruairi Glynn
~ Interactive Architecture dot Org
~ Information architecture: from structural notion to meaningful communicative concept (PDF), Tony Bryant & Rik Maes, PrimaVera nr. 2005-09

Jesse James Garett, partner van Adapative Path en directeur User Experience Strategy , heeft een lezing gegeven over 'The frontiers of User Experience'. Een paar losse notitities:

Er zijn 3 deelgebieden. User experience, user interaction, user research (Finding the Right Users). Laatste kent onder andere Field research (naast Lab en Phone). Deze geeft goede mogelijkheid om interactie optimaal te bekijken. Vooral gebruikt voor beschrijven van omgeving en haar inhoud. Artifacts zijn binnen deze manier van onderzoek belangrijk.

Meer hierover 'Get Out of Your Lab, and Into Their Lives'.

Wat is de uitdaging van informatie architectuur hierin?
'Seeing the other side'

Taggen= mensen toestaan hun eigen informatie architectuur te creeëren.

Voordelen van taggen
• Aanvulling door metadata als zoeken niet toereikend is.
• Tag clouds (een visuele weergave van gekozen labels/tags op een website) tonen relatieve zwaarte van de verschillende keuzes.
• Je hoeft niet te kiezen. Categorieën sluiten elkaar niet uit maar overlappen.
• Verbindgen zijn van veel naar veel i.p.v. van ouder naar kind.

Nadelen
• Specialistisch taalgebruik nog steeds een drempel.
• Is het meest populaire label wel de beste.
• Soms slecht gekozen naamgeving. 'Iedereen gebruikt deze naam'.
Tag spam, tagbomming.

Daarna ging hij kort in Ajax wat niet meer is dan bestaande technologieën op een nieuwe maniier te gebruiken.

Ajax is eigenlijk een 2-in-1 oplossing
• Ontwerpers worden ontwikkelaars en vice versa.
• Problemen in de vormgeving zijn problemen in de techniek en omgekeerd.
• Het vraagt om een nauwere samenwerking, zowel binnen een team alsook tussen gemeenschappen.

Vervolgens vergelijkt hij Ajax met Flash.
• Beide zijn goed voor het visualiseren van data en directe manipulatie van die data.
• Ze kunnen beide geïntegreerd worden. Ajax kan Flash aan roepen en omgekeerd.
• Zijn goede ontwikkel oplossingen.

Related: Ajax: A New Approach to Web Applications van JJ Garrett, 18 februari 2005.

Warm ijsje.jpg

Het kinderijsje is aan de bovenkant dicht geplakt met een sticker.
De meningen onder de kinderen over wat de ijsfabrikant hiermee wil zeggen zijn verdeeld:
... als je dit ijsje open maakt wordt je heel erg blij ...
... dit ijsje moet je warm eten ...
... dit ijsje mag je alleen buitenhuis eten ...
... alleen als de zon schijnt is dit ijsje te eten ...

Misschien toch niet zo'n eenduidig informatie ontwerp?

alice5.gif

Een TextArc is een visuele weergave van een tekst. De volledige tekst wordt op één pagina getoond. Klikken op woorden toont structuren en lijnen. Of zoals ze zelf zeggen: 'A funny combination of an index, concordance, and summary; it uses the viewer's eye to help uncover meaning.'

Gerelateerde informatie

labs_logo2.gif
Google trends, one of the new beta products of the Google Labs, is a tool that visualises how many times a topic has been searched for on Google. How does it work? "Google Trends analyzes a portion of Google web searches to compute how many searches have been done for the terms you enter relative to the total number of searches done on Google over time. We then show you a graph with the results -- our search-volume graph." Hm, sounds vague. So I tried it out with the topics 'information management' and 'knowledge management'. The result is a beautifull visual which in facts tells me little. It shows that the topic 'information management' is entered more frequently than 'knowledge management'. That knowledge management is not mentioned in Google news over the last three years. At least not enough to show up in Google trends. Right.

googletrends1.gif

So I tried a different one. Ajax and Web 2.0. With the combination of the two topics I hoped to filter out the other Ajaxes, amongst them the populair footbalclub of Amsterdam. Alas, the results are not usable. In the overview of news only one of the six results mentioned the Ajax I was searching for. The rest all linked to news about the footbalclub. Google trends has not (yet?) the capability of building in some intelligence in the search terms. It's fun altough to play with.

googletrends2.gif

Related articles

Links

mapgen.gif

Het project Degree Confluence richt zich op het zichtbaar maken van de kruisingen van alle lengte en breedte graden in de wereld. Elke 79 km kruist een lengte- een breedtegraad.

Een voorbeeld:
1.1 km (0.7 miles) E of Benschop, Utrecht, Netherlands
Approx. altitude: 1 m (3 ft)
Antipode: 52°S 175°W

pic1.jpg

Afbeelding 2.png

MacDonalds geeft de informatie over Referentie voor Dagelijkse Hoeveelheid (RDH) visueel weer. Ze houden er bij de weergave van de informatie rekening mee dat de produktsamenstelling per land wisselt in verband met seizoens- en bevoorradingsomstandigheden. Mogelijk hebben ze in verband met het internationale karakter van de informatie gekozen voor pictogrammen. Persoonlijk vind ik ze niet duidelijk en voor verschillende interpretatie vatbaar.
http://www.mcdonaldsmenu.info/

preview.png

Backchannel ontwikkeld door Stamen is een flash applicatie die met behulp van een bot data ophaald uit een IRC channel en deze visueel weergeeft. Een bepaalde hoeveelheid gebeurtenissen zoals het plaatsen van berichten, het in- of uitloggen bij gesprekken worden geregistreerden door middel van namen verbonden met lijnen zichtbaar gemaakt. Met behulp van een slider kan de historie van een gesprek bekeken worden. Prachtig om te zien. Het zou een mooie interface voor een chatomgeving kunnen zijn.Meer informatie hierover.

bisley07.jpg

Adverblog heeft een overzicht van een fantastiche campagen van Bisley, Quality Office Furniture online geplaatst. Het bekijken waard!

Archief

Over dit archief

Deze pagina is het archief met recente berichten uit de Informatie en visualisatie categorie.

Informatie en privacy is de vorige categorie.

Informatie management is de volgende categorie.

Lees recente content in de linker kolom of blader door het archief om alle content te vinden.

www.flickr.com
This is a Flickr badge showing public photos and videos from Amsterdam, statistisch bekeken. Make your own badge here.
Creative Commons License
This weblog is licensed under a Creative Commons License.
Powered by Movable Type 4.21-en