Recently in Zoeken naar informatie Category

Sergi Mínguez en Juan Dürsteler hebben op 1 juni 2009 een interessant artikel over de verschillende visuele zoekmachines die er op dit moment zijn gepubliceerd in het online magazine infovis.net.

Uitgangspunt is er steeds meer verschillende soorten content zoals websites, afbeeldingen, videos, nieuws, boeken en multimedia beschikbaar is op het net maar dat de traditionele zoekmachines zoals Yahoo, Google of Microsoft dit onderscheid niet of te weinig ondersteunen. Ze brengen veranderen aan in de bestaande zoekomgeving maar nemen daardoor de bottlenecks in presentatie van de zoekresultaten uit het traditionele systeem over waardoor de interactie niet verbeterd. Als voorbeeld noemen ze Yahoo! Alpha website, Search Monkey website en de Google Universal Search. Een verandering hierin zou in het algemeen een goede impuls zijn voor de visualisatie en presentatie van gevonden informatie. De interactie van de gebruiker met de gevonden informatie zou daardoor enorm kunnen verbeteren.

Ze introduceren twee concepten (query intention, exploratory search) die ze als basis van hun stelling 'waarom zijn visuele zoekmachines nodig' gebruiken.

De zoekmachines die ze bekijken zijn:
SearchMe website
Yahoo! Alpha website
Search Monkey website
KartOO website
Ujiko website
Quintura website
oSkope website
Newsmap website
Grokker

Lees het hele artikel op Infovis.net >

Zoekende op een merknaam zoals Plone of KLM binnen google.com valt het me op dat je ineens direct kunt zoeken binnen de site van Plone of KLM. Google.nl heeft deze functionaliteit nog niet. De acht links zoals bijvoorbeeld 'Book Flights' zijn de 'sitelinks'. Deze kun je zelf binnen Google Webmaster Central aanpassen.

Sitelinks are completely automated, and we show them only if we think they'll be useful to the user. If your site's structure doesn't allow our algorithms to find good sitelinks, or we don't think that the sitelinks are relevant to the user's query, we won't show them. However, we are always working to improve how we find and display sitelinks. © Google

klm - Google Search.png

Handige links
Google Webmaster Central
Online een Google sitemap generen: XML-Sitemaps.com

Roken04[1].gif Om objecten te kunnen begrijpen en ordenen hebben ze namen nodig. Dit rookobject heet bijvoorbeeld een pijp en zou gecategoriseerd kunnen worden onder de verzamelnaam rookwaar. Om iets terug te kunnen vinden moeten deze naam opgenomen worden in een woordenlijst. Het liefst binnen boomstructuur waarbij zijn ouder dan bijvoorbeeld rookwaar zou kunnen heten.

Mede dankzij enerzijds de opkomst van de multimedia waarbinnen bewegende beelden een steeds grotere rol spelen en anderzijds de mogelijkheid voor iedere internet gebruiker om zelf tekst en beeld te publiceren is het echter ondoenlijk om alle afzonderlijke beelden handmatig te labelen en in te delen. Het zou een te omvangrijke klus zijn, zeg maar gerust onmogelijk. Binnen een lap tekst kan er nog op de afzonderlijke woorden gezocht worden maar bij beeld is dit onmogelijk. Er is geen houvast aan tekst om toch een soort automatische analyse, indexering, ordening en ontsluiting te maken. Je ziet dan ook steeds meer initiatieven die hier oplossingen voor ontwikkelen. MediaMill bijvoorbeeld.

MediaMill, ontwikkeld binnen de universiteit van Amsterdam, is een semantische zoekmachine die gebaseerd op de nieuwste technologische ontwikkelingen dat al kan. Ze hebben op onder andere de gebieden van afbeelding en video verwerking, computer vision, taal- en spraaktechnologie, lerende machines and informatie visualisatie de grenzen opgezocht.

mediamill_1.jpg

mediamill_2.jpg

PDF met achtergrondinformatie
Concept-based Video Indexing and Retrieval (juli 2007)

AmusingPicGoogle.jpg

Bron: High T3ch.
Gevonden dankzij Arjan Dasselaar, genoemd op Blognoot.

creativecommons.gif
© copyrights afbeelding Creative Commons

Dankzij de opkomst van het internet is het delen van informatie sterk vereenvoudigd. Het is makkelijk om afbeeldingen, teksten of videofragmenten van websites te downloaden en te hergebruiken. Toch moet je je dan elke keer de vraag stellen of dit zomaar mag. Iemand heeft tijd en geld gestoken in het publiceren van deze informatie. Het is in onze huidge maatschappij (nog) geen gemeengoed om informatie betaalbaar of zelfs gratis te delen. Toch is dat langzamerhand aan het veranderen. OpenSource software krijgt een steeds breder draagvlak, mensen delen steeds vaker kennis via een eigen website of een blog, foto's worden gedeeld in binnen bijvoorbeeld Flickr. Om ervoor te zorgen dat mensen die publiceren (of het nu tekst, beeld of geluid is) onder hun eiegn voorwaarden kunnen publiceren is er in 2001 de Creative Commons opgericht. Deze organisatie heeft een aantal copyright licenties voor algemeen gebruik gepubliceerd die iedereen kan gebruiken. Creative commons zegt hierover

Creative Commons has developed a Web application that helps people dedicate their creative works to the public domain — or retain their copyright while licensing them as free for certain uses, on certain conditions. Unlike the GNU GPL, Creative Commons licenses are not designed for software, but rather for other kinds of creative works: websites, scholarship, music, film, photography, literature, courseware, etc. We hope to build upon and complement the work of others who have created public licenses for a variety of creative works. Our aim is not only to increase the sum of raw source material online, but also to make access to that material cheaper and easier. To this end, we have also developed metadata that can be used to associate creative works with their public domain or license status in a machine-readable way. We hope this will enable people to use our search application and other online applications to find, for example, photographs that are free to use provided that the original photographer is credited, or songs that may be copied, distributed, or sampled with no restrictions whatsoever. We hope that the ease of use fostered by machine- readable licenses will further reduce barriers to creativity.

Op hun website kun je meer lezen over het publiceren en vinden van teksten, afbeeldingen, video, geluid en lesmateriaal.

Links
Direct naar 'vinden van informatie': http://search.creativecommons.org/
Direct naar 'publiceren van informatie': http://creativecommons.org/license/

Hoe kun je beoordelen of een artikel klopt, of het ‘waar’ is, of het geen onderdeel uitmaakt van de marketingstrategie van een bedrijf. Stel jezelf dan verschillende vragen. De vijf W’s (wie, wat, waar, wanneer, waarom) die gebruikt kunnen worden om een pers- of nieuwsbericht of verslag te schrijven kunnen ook houvast bieden bij het beoordelen van informatie.

Wie is de auteur (of zijn de auteurs)? Is het een specialist op zijn vakgebied of een onbekend iemand over wie nog weinig terug te vinden is op het internet. Google eens op zijn naam en kijk of je zo meer te weten kunt komen. Wordt er veel gereageerd op zijn artikel? Zijn dit goed onderbouwde reacties? Vooral de kwalitatief betere sites of blogs hebben vaak meer reacties die ook inhoudelijk wat toevoegen aan het artikel.

Wat voor informatie krijg ik precies? Is het een kritisch stuk, of juist lovend. Is het een diepgaand artikel of juist een soort samenvatting van elders vergaarde informatie. Wordt emotie gebruikt als argument om te overtuigen. Geeft de site links naar gerelateerde informatie. Is het goed geschreven.

Wanneer is het geschreven? Is het actueel, speelt het onderwerp op dit moment. Kan ik over datzelfde onderwerp meer informatie vinden op andere plekken op het internet en zo de inhoud vergelijken.

Waar wordt er naar de site verwezen? Welke andere plekken op het internet linken naar dit bericht. Hoe meer er gelinkt wordt naar een artikel hoe unieker het vaak is. Hier kun je het beste achterkomen door te zoeken op de titel van het artikelen in de URL. Of door binnen een zoekmachine gebruik te maken van de ‘zoek pagina’s die linken naar deze pagina’ optie.

Waarom ben ik hier? Vind ik wat ik wilde weten? Alle sites hebben een rode draad, publiceren rond een bepaald thema. Past het gekozen artikel binnen dat thema of is het een uitstapje van de auteur. Je ziet steeds meer sites verschijnen waar zakelijk en privé door elkaar gaat lopen. Of waar wetenschappelijke informatie afgewisseld wordt met ‘lichtvoetige’ informatie.

Als je de informatie op een blog zou willen evalueren kun je S nog toevoegen aan de 5 W's.

Op wat voor soort blog ben ik? Er zijn bijvoorbeeld blogs die voornamelijk linken naar andere sites maar zelf weinig nieuwe informatie publiceren. Ze schrijven een korte intro en linken vervolgens naar de site met uitgebreide informatie. Of is het juist een zeer specialistische blog die weinig linkt maar vooral zelf geschreven artikelen online plaats.


Uit: 'Mediawijs in de blogosfeer', Nique Sanders.

Gerelateerde links
Media Awareness Network.
Quick Tips for Authenticating Online Information.
The Five W's of Cyberspace.
Authenticating Online Information.

PEBKAC
From Wikipedia, the free encyclopedia

PEBKAC is an acronym which stands for "Problem Exists Between Keyboard And Chair".

Also used is PEBCAC, which stands for "Problem Exists Between Computer And Chair", or PBKAC, which stands for "Problem Between Keyboard And Chair". Sightings of PEBCAK ("Problem Exists Between Chair And Keyboard") have been reported. Another variation is PIBKAC ("Problem Is Between Keyboard And Chair").

It is most commonly used by experts to describe to one another that the problem was not in the computer but was instead caused by the user operating it.

Ik heb er te kort mee gespeeld om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Ga vooral zelf eens Mnemomap proberen, een andere manier van zoeken op het internet. 'Mnemomap is a new way to search the internet. It combines technologies of social networking, search engines and other data sources to help you formulate search queries and find really relevant information.' Vergeet niet dat ze in alpha status ziten wat betekent dat ze eigenlijk nog aan het ontwikkelen zijn. En dus graag input van de gebruiker willen hebben.

findability_book.gif

by Peter Morville
Paperback: 204 pages
Publisher: O'Reilly Media, Inc.; 1 edition (September 26, 2005)
Language: English
ISBN: 0596007655

Findability.org
The book at amazon.com

When searching with Google for 'David Byrne' the first result shown includes extra links below the description to other parts of his site. Checking the code of the site I don't see some extra coding to achieve this result. It doesn't look like a payed link. It's not because it are index.php files on the site. So who knows how this is done. And why...

20051207.gif

Met behulp van een zoekstring kun je zoeken binnen een zoek-, een metazoek- of een springplankzoekmachine. Er zijn verschillende manieren om deze zoekstring te verfijnen. Het gebruik van het woordje AND is algemeen bekend. NOT al iets minder. Een paar ruwe tips op een rij:

  • Maak gebruik van de booleans AND, OR, NOT. Voorbeeld (fiets OR rijwiel) AND (vouwfiets OR Brompton). Meer informatie hierover kun je lezen in het artikel Boolean Searching on the Internet.
  • Gebruik truncaties of wildcards wanneer je wilt zoeken op verschillende uitgangen van een woord bijvoorbeeld op zowel architectonisch als architectuur. Voorbeeld: architect*. Meer informatie over truncaties »
  • Staat er in je searchstring een woordcombinatie die bij elkaar horen zet deze dan tussen quotes. Bijvoorbeeld "Informatie architectuur".

Ik zoek al jaren online naar informatie en ik dacht dat ik er aardig bedreven in was. Tot ik het vak onderzoeksvaardigheden volgde. Ik zal een telegramstijl een kort en zeer beknopt overzicht geven waarmee je zoal kunt zoeken.


  • Zoekmachine: een online applicatie waar je m.b.v. booleans (AND, OR, NOT), type velden (op datum, soort document bv PDF, in titel enz.), truncaties (bv architect* zoekt op architectuur, architect, ...). Voorbeelden: Google, Exalead, Altavista, Teoma.
  • Metazoekmachine: zoeken met de opgegeven zoekstring in meerdere zoekmachines. Voorbeelden: Killerinfo, Dogpile.
  • Springplankzoekmachine: deze zoekt niet, zoals een metasearchengine, gelijktijdig in meerdere zoekmachines naar een opgegeven zoekstring. Ze zoekt afzonderlijk in diverse zoekmachines. De zoekvraag wordt dan per zoekmachine aangepast. Voorbeeld : Turboscout, Fagan Finder.
  • Directory: is meer bladeren door rubrieken en subrubrieken naar documenten over een bepaald onderwerp. Voorbeelden: DMOZ.
  • Webgidsen: losser georganiseerd dan directories, door mensen samengesteld (net als directories), soms gecombineerd met discussielijsten. Voorbeelden: About.com, The Internet Public Library, WWW Virtual Library.
  • Startpagina: hebben vaak minder doorklikniveau's en ontberen meestal een korte beschrijving. Is meer een verzameling van links over een specifiek thema. Voorbeeld: Start Nederland.


Zoek-, metazoek- en springplankzoekmachines gebruik je vooral wanneer je vragen met een specifiek karakter hebt, etcetra. Directories, webgidsen en startpagina's gebruik je vooral wanneer je niet echt een specifieke vraag hebt maar meer op zoek bent naar informatie over een bepaald onderwerp, je wilt oriënteren op een onderwerp binnen een nog onbekend gebied of wanneer je juist een specialistiche vraag hebt waarvan je nog niet weet hoe die precies te formuleren. Ik zal later nog eens ingaan op het zoeken in nieuwsgroepen, nieuwsbrieven en e-zines en op de mogelijkheid om online vragen te stellen aan experts.

http://www.google.com/
http://www.exalead.com/
http://www.msn.com/
http://www.yahoo.com/

Een metazoekmachine:
http://www.teoma.com/

Springplankzoekmachines:
http://www.turboscout.com/
http://www.faganfinder.com/

Wilt u meer weten over metazoekmachines, springplankzoekmachines en andere achtergrondinformatie lees dan een het artikel over Metazoekmachines op IP Weblog »

Wanneer je zoekt met behulp van een zoekmachine zoals bijvoorbeeld Google krijg je vaak een waslijst van resultaten. Waarvan je dan mag hopen dat ze voor je zoekactie relevant zijn. Limiters zijn een mogelijkheid om hier meer grip op te krijgen. Ieder zoekmachine maakt gebruik van zijn eigen limiters.
Een kort algemeen overzicht (de commando's kunnen per zoekmachine verschillen):
zoek naar opgegeven trefwoorden
- in de titel: intitle:
- op een bepaalde site: site:
- in een link (kun je bv gebruiken op te zien hoevaak gelinkt wordt naar een bepaald document): link:
- je kunt ook zoeken in de text die in een link genoemd staat (verschil met voorgaande is dat de link in de html code zoekt en de anchor in de zichtbare tekst die klikbaar is): inanchor:
- alleen in de bodytext: intext:

Je kunt je resulaten tevens beperken door te zoeken binnen een beperkte periode (daterange:) of alleen op een bepaald type document (filetype:).

Je kunt in ieder geval met Google ook zoeken op informatie over een bepaalde url (info:). Je krijgt dan een aantal links te zien naar sites die linken naar die url, sites die de url in hun pagina's genoemd hebben, je kunt de cache opvragen van de betreffende url, plus nog een paar specificaties.

understanding_book.gif

by Catherine Courage, Kathy Baxter
Paperback: 704 pages
Publisher: Morgan Kaufmann (December 28, 2004)
Language: English
ISBN: 1558609350

The book at amazon.com
Book at Morgan Kaufmann

onderzoek_boek.jpg

Nel Verhoeven
270 pagina's
isbn 90 5352 912 8

Het boek bij Boom onderwijs

Archief

Over dit archief

Deze pagina is het archief met recente berichten uit de Zoeken naar informatie categorie.

Werkveld informatiemanager is de vorige categorie.

~ Boeken is de volgende categorie.

Lees recente content in de linker kolom of blader door het archief om alle content te vinden.

www.flickr.com
This is a Flickr badge showing public photos and videos from Amsterdam, statistisch bekeken. Make your own badge here.
Creative Commons License
This weblog is licensed under a Creative Commons License.
Powered by Movable Type 4.21-en