Ik wil informatie produceren

Stel je wilt informatie produceren en stel je wilt hiervoor een blog opstarten, hoe pak je dit dan aan. Hierover is genoeg technische informatie te vinden op het internet maar hoe zit het nu met de inhoudlijke kant. Voordat je hieraan begint is het belangrijk om een paar punten op een rij te zetten.

Kies een onderwerp waarover je wilt schrijven. Hoe specialistischer een onderwerp hoe meer reacties je vaak kunt verwachten. Hoe breder het onderwerp van je blog hoe minder diepgaand je op de materie kunt ingaan.

Bepaal wie je doelgroep is. Schrijf je bijvoorbeeld een blog over Web 2.0 en is je doelgroep vooral voor de early adopters van dit concept kun je technische termen gebruiken zonder uit te leggen. Schrijf je juist voor de massa zul je het gebruik van technische termen zoveel mogelijk achterwege moeten laten.

Bepaal in welke taal je wilt schrijven. Een engelstalige blog zal een groter bereik hebben.

Weet wat je wilt bereiken met je blog. Wat zijn je doelstellingen. Wil je juist kritisch zijn of eerder populistisch zoals bijvoorbeeld Geen Stijl.

Bepaal hoeveel tijd je aan je blog kunt besteden en hoe vaak je een artikel wilt publiceren. Hoe regelmatiger er gepubliceerd wordt hoe meer mensen jou blog als onderdeel van hun vaste routine zullen opnemen.

Je kunt bijvoorbeeld een soort informatie netwerk aanleggen van andere blogs en sites die jou onderwerp delen of eraan gerelateerd zijn. Het is belangrijk om vanuit meerdere bronnen informatie te consumeren zodat deze na het analyseren, inventariseren en ordenen tot een nieuw uniek artikel leidt. Dat weer aanvullend is op de bronnen die je geraadpleegd hebt.

Als je serieus wilt bloggen is de ethische code voor bloggers opgesteld door Cyberjournalist.net een handig hulpmiddel. Deze code is gebaseerd de code van de Society of Professional Journalists. De regels in het kort zijn:

Ben eerlijk en oprecht: pleeg nooit plagiaat, verwijs naar je bronnen, hou rekening met de schade die een bericht kan aanbrengen, breng onderscheid aan tussen feitelijke informatie en commentaren, geef duidelijk aan welke informatie reclame is.

Bloggers moeten zich verantwoordelijk gedrag. Als je publiceert in ruil voor gunsten van bivoorbeeld adverteerders of belangengroepen geef dit dan duidelijk aan. Geef fouten toe en verbeter deze direct. Verklaar de doelstelling van de website en nodig bezoekers uit om te reageren op de inhoud.

Beperk alle schade zoveel mogelijk. Ga respectvol om me bronnen en andere informatie. Hou rekening met de privacy van andere personen. Een privé persoon heeft meer recht om informatie te controleren dan een publiek persoon. Toon compassie met degene die door een publicatie ongunstig beïnvloed worden.

Uit: 'Mediawijs in de blogosfeer', Nique Sanders.

Gerelateerde links
Meryl K. Evans. It’s a Big, Blog World out there. Five Quick Tips to Building a Better Blog.
Frank Janssen. Bloggen voor beginners (1) | Bloggen voor beginners (2).
CyberJournalist.net. A Bloggers' Code of Ethics.
Society of Professional Journalists. Code of Ethics.

Leave a comment


Tik te tekens in die u ziet in de afbeelding hierboven.

Archief

Over dit artikel

Deze pagina bevat een enkel bericht geschreven door ns gepubliseerd op September 20, 2006 1:24 PM.

Het evalueren van online informatie was het vorige bericht op deze blog.

Informatie delen is het volgende bericht op deze blog.

Lees recente content in de linker kolom of blader door het archief om alle content te vinden.

www.flickr.com
This is a Flickr badge showing public photos and videos from Amsterdam, statistisch bekeken. Make your own badge here.
Creative Commons License
This weblog is licensed under a Creative Commons License.
Powered by Movable Type 4.21-en