Subscribe to this blog's feed
ATOM | RSS
[What is this?]
Written by Nique Sanders | Webtic Internet Consultancy
Powered by
Movable Type 4.1
Creative Commons License
This weblog is licensed under a Creative Commons License.
Performancing

Main

January 16, 2008

Hebben ideeën toekomst?

folio_ideas.jpg Wanneer we niet voorzichtig omgaan met de verworven vrijheden van het internet kunnen we terecht komen in een funest netwerk van regels en verplichtingen die alle creativiteit in de kiem zal smoren. Aldus professor in de rechten aan de Stanford universiteit Lawrence Lessing. Terwijl de beginjaren van het internet zich kenmerkte door een ongebreidelde creativiteit waardoor er veel nieuwe ideeën zichtbaar werden is er daarna een tegenbeweging van activiteiten losgebarsten die hier regels voor probeerden en nog steeds proberen te ontwikkelen.

Lawrence Lessing heeft hier het boek The Future of Ideas over geschreven welke sinds kort gratis gedownload (PDF | 1,2 Mb. | 368p.) kan worden.

Links
Lessing 2.0
• The Future of Ideas: uitreksel | over het boek.

January 15, 2008

Een schuld visueel

TL_%20De%20dag%20dat%20de%20dollar%20viel.jpg Tegenlicht van de VPRO kan zeer inspirerende afleveringen uitzenden. Het prikkelt mij regelmatig tot verder zoeken. Zo ook gisteren toen de klassieker 'De dag dat de dollar valt' nog een keer werd uitgezonden.

In een doemscenario ontwikkeld door Maarten Schinkel, financieel-economisch redacteur van NRC Handelsblad, wordt bekeken of we daadwerkelijk op een zeepbel leven. Kan de zwaar in de schulden geraakte Amerikaanse economie instorten en ons, Europeanen, meesleuren in een vrije val? Zijn de dagen van de dollar als wereldmunt geteld? En hoe realistisch is de angst voor een recessie zoals die van 1929?

Ze verweven fictie en werkelijkheid samen tot een spannende documentaire. Na afloop hiervan ben ik zelf eens gaan zoeken naar meer informatie. Zo ben ik terecht gekomen bij Treasury Direct, een amerikaanse overheidssite die inzicht geeft in de schulden van America en deze schulden heeft.

TL_debt.gif

Daar zie ik dat ze op dit moment een schuld hebben van meer dan 9 biljoen welke dagelijks schrikbarend toeneemt...

Vervolgens ben ik naar de site van de Europese Centrale Bank gegaan om te kijken wat de snel stijgende dollarkoers op dit moment is.

TL_ECBdollarkoers.gif

Met al deze informatie zie je hoe schrikbarend de schulden zijn toegenomen onder het wanbeleid van Bush. Nieuwsgierig geworden ben ik verder gaan zoeken. Heeft America deze nationale schuld ook als speerpunt in hun beleid? Zoekende op onder andere 'debats' kwam ik uit bij The New York Times waar ik een zeer effectieve visualisatie tool tegenkwam: Democratic Debate: Analyzing the Details.

Ze hebben de transcriptie van een debat gekoppeld aan een 'analyzer'. Als ik binnen de 'analyzer' zoek op 'debt' dan veranderd de achtergondkleur van de stukken tekst die mogelijk handelen over 'debt'. Daar waar de woorden 'debt' letterlijk gebruikt worden verschijnen donkere blokjes.

TL_debt.png

Zo zoeken door een debat zorgt dat je kunt focussen op kernwoorden. Welke politicus heeft het over schulden, een zwakke dollar, een ineenstortende markt, consuminderen etctera.

Probeer zelf: Democratic Debate: Analyzing the Details

August 24, 2007

Personal Fabrication

MIT professor Neil Gershenfeld talks about his Fab Lab -- a low-cost lab that lets people build things they need using digital and analog tools. It's a simple idea with powerful results: His Fab Labs, set up in communities around the world, let people build eyeglass frames, toys, computer parts – anything they need and can imagine. As Gershenfeld explains, this kind of empowerment leads to education, to problem-solving, to job creation and then to invention, in a truly creative process. ©TedTalks

Om het concept FabLAb ook in Nederland te introduceren is de Stichting FabLab.nl opgericht.

De digitale communicatie revolutie ligt achter ons. Het is tijd voor de volgende... Personal Fabrication. De mogelijkheid 'to make almost anything', thuis met desktop machines. Het ligt nu (bijna ) binnen handbereik door een concept uitgedacht door Neil Gershenfeld van MIT. Het heet een FabLab, en bestaat uit een set machines van bij elkaar zo'n 30.000 dollar, waarmee zo niet alles, dan toch veel kan worden ontworpen en gerealiseerd. Deze site is een podium voor FabLab geinteresseerden in Nederland, in de hoop en met als doel om een netwerk van FabLabs te realiseren in Nederland. ©FabLab

Klikkerdeklik en lees:
FabLab.nl .. where the future is being made today !

Gerelateerde links
De bron FabCentral: http://fab.cba.mit.edu/
En op Twitter: http://twitter.com/fablab

May 23, 2007

De kracht van een organisatie zonder leiderschap

Wanneer je van een spin het hoofd afhakt gaat deze dood; wanneer je van een zeester een been afhakt groeit er automatisch een nieuw been aan. Het afgehakte been kan zelfs uitgroeien tot een nieuwe zeester. Traditionele top-down organisaties zijn te vergelijken met spinnen, maar nu zie je steeds meer zeesterachtige organisaties verschijnen die een nieuwe organisatievorm laten zien.

Ori Brafman en Rod Beckstrom hebben hier een boek over geschreven: The Starfish and the Spider: The Unstoppable Power of Leaderless Organizations.

logo1601.gif Tip: het boek is te koop bij het American Book Center op het Spui 12 in Amsterdam. En daar zijn voldoende terrasjes waar je het op je gemak kunt lezen...


The Starfish and the Spider: The Unstoppable Power of Leaderless Organizations
Brafman, Ori|Beckstrom, Rod A.|EUR 28.95.
subject: Business and Economics, Organizational Behavior
ISBN: 9781591841432|ISBN-10: 1591841437
Portfolio|publication date: 05/10/2006
US Edition|Hard Cover |230 pages|

January 28, 2007

Steen in de rivier

Hans Dulfer:

Ik heb besloten dat mijn cd’s geen inkomstenbron zijn, maar reclame. Voor m’n concerten. Een echte artiest verdient z’n geld natuurlijk liever op het podium dan in de studio en ik heb gemerkt dat hoe meer mensen m’n muziek horen, hoe meer er naar mijn concerten komen. Daarom breng ik m’n laatste album uit op usb-stick. Bij concerten te koop voor de kostprijs van de usb-stick. Kopieer mijn muziek gerust en stuur maar naar al je vrienden; hoe meer liefhebbers hoe beter!

.....


Tot die tijd blijf ik m’n eigen promotie wel doen. De platenmaatschappijen en de Buma, de Sena, de Norma (ook maar zelfbenoemde belangenbehartigers, net als die Rusissche ROMS) vinden dat maar niks, maar het is tijd dat ze eens wakker worden. Als het zo doorgaat, bestaan zij over tien jaar niet meer, maar ik wel!

• Artikel Oorlog in de onderwereld
• Website Hans Dulfer

January 23, 2007

OpenCourseWare

Naast opensource software is er nu ook OpenCourseWare, een initiatief van verschillende universiteiten en gerelateerde organisaties over de gehele wereld om les materiaal online te delen. Ze willen hiermee het onderwijs op een hoger niveau brengen en mensen een kans geven om zich te ontwikkelen.

An OpenCourseWare is a free and open digital publication of high quality educational materials, organized as courses. The OpenCourseWare Consortium is a collaboration of more than 100 higher education institutions and associated organizations from around the world creating a broad and deep body of open educational content using a shared model. The mission of the OpenCourseWare Consortium is to advance education and empower people worldwide through opencourseware.

Net zoals bij de opensource beweging zal het even zijn tijd nodig hebben om volwassen te worden maar het intitiatief past goed in het huidige tijdsbeeld van het delen van informatie.

De ontsluiting van het materiaal is denk ik nog een aandachtspunt. Nu kan er alleen nog op vrije tekst gezocht worden of via de naam van een universiteit gebladerd worden. Waarschijnlijk komt dit omdat het materiaal nog op servers van de verschillende deelnemende organisaties staat. De zoekmogelijkheid van deze site werkt dan ook door alle sites gelijktijdig te doorzoeken.

Ze zouden eens kunnen kijken naar het model wat achter het delen van software zit. Er zijn sites zoals http://sourceforge.net/ die mensen faciliteren om software te delen. Hier zie je bijvoorbeeld direct welke software het populairst is of het meest wordt gedownload.

January 18, 2007

Eindelijk richtlijnen

Op 30 juni 2006 heeft de Ministerraad het Besluit Kwaliteit Rijksoverheidswebsites vastgesteld. In de bijlage van het Besluit is aangegeven aan welke eisen nieuwe websites van de rijksoverheid bij oplevering dienen te voldoen. Deze eisen zijn gelijk aan alle huidige Webrichtlijnen, aangevuld met de eis

Bouw een website volgens de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 1.0) van het W3C.

Meer informatie: Besluit Kwaliteit Rijksoverheidswebsites. Met wederom een prachtige introductietekst:

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Overwegende dat de Tweede Kamer bij motie van de leden Aasted-Madsen en Fierens d.d. 26 april 2006 (Kamerstukken II 2005/06, 29 362, nr. 88) de wens heeft uitgesproken, dat overheidswebsites toegankelijk dienen te zijn voor alle burgers; Overwegende dat het wenselijk is dat de rijksoverheid voor deze toegankelijkheid aansluit bij de hiervoor internationaal ontwikkelde richtlijnen zoals geformuleerd door het Internationale World Wide Web Consortium (W3C); Overwegende dat voor de praktische toepassing van deze internationale richtlijnen de Nederlandse webrichtlijnen zijn ontwikkeld; Handelende in overeenstemming met het gevoelen van de ministerraad;

maar het komt er eigenlijk op neer dat;

Het internet is een belangrijk kanaal om informatie en diensten aan te bieden. Internet biedt tal van mogelijkheden om informatievoorziening, communicatie en dienstverlening niet alleen beter, maar ook effectiever en efficiënter te organiseren. Dit is niet louter een geldkwestie; ook de mate waarin iedereen gebruik kan maken van de informatie en diensten speelt daarbij een belangrijke rol. De kernwoorden zijn toegankelijkheid en bouwkwaliteit.

Lees verder op http://webrichtlijnen.overheid.nl/

January 10, 2007

Een grote sprong voorwaarts

Een telefoon-webbrowser-mp3-speler-in-one zonder knoppen...
Een tv met harde schijf die je aan een breedbeeld scherm kunt koppelen...

dsc_0165.jpg

dsc_0151.jpg
© Foto's Engadget

Kijk en huiver: Stevenote speech >

Lees:
Engagdget live van Macworld 2007
iPhone
Apple TV
Emerce: 'Apple verrast met streaming tv en gelikte telefoon'

December 5, 2006

Veelbelovende concurrent voor Office is officieel erkend

Het open document formaat bij kantoorapplicaties is door ISO officieel erkend en kan gezien worden als daadkrachtige tegenhanger voor Office.

Het komt erop neer dat een document opgemaakt binnen de ene applicatie eenvoudig gelezen kan worden door een andere kantoorapplicatie. Informatie opgeslagen in het Opendocument formaat kan eenvoudig uitgewisseld worden. Documenten zijn -in tegenstelling tot Microsoft Office bestanden- niet afhankelijk van de applicatie waarin ze opgemaakt zijn. De informatie kan vrij gedistribueerd worden. Een ander voordeel is dat Opendocument niet gepatenteerd is wat betekent dat andere software ontwikkelaars er vrij gebruik van mogen maken.

Gerelateerde links:
ISO/IEC 26300:2006 | Open Document Format for Office Applications (OpenDocument) v1.0
Gratis Office pakket van OpenOffice.org
http://en.wikipedia.org/wiki/OpenDocument

October 10, 2006

There's a crisis in our schools today...

Richard Baraniuk is a Rice University professor with a giant vision: to create a free, global online education system. In this presentation, he introduces Connexions, the open-access publishing system that's changing the landscape of education by providing free coursework and educational materials to everyone in the world. (Recorded February 2006 in Monterey, CA. Duration: 19:18)
Listen, learn and act...

Related links
Informatie delen
Creative commons

September 22, 2006

Informatie delen

creativecommons.gif
© copyrights afbeelding Creative Commons

Dankzij de opkomst van het internet is het delen van informatie sterk vereenvoudigd. Het is makkelijk om afbeeldingen, teksten of videofragmenten van websites te downloaden en te hergebruiken. Toch moet je je dan elke keer de vraag stellen of dit zomaar mag. Iemand heeft tijd en geld gestoken in het publiceren van deze informatie. Het is in onze huidge maatschappij (nog) geen gemeengoed om informatie betaalbaar of zelfs gratis te delen. Toch is dat langzamerhand aan het veranderen. OpenSource software krijgt een steeds breder draagvlak, mensen delen steeds vaker kennis via een eigen website of een blog, foto's worden gedeeld in binnen bijvoorbeeld Flickr. Om ervoor te zorgen dat mensen die publiceren (of het nu tekst, beeld of geluid is) onder hun eiegn voorwaarden kunnen publiceren is er in 2001 de Creative Commons opgericht. Deze organisatie heeft een aantal copyright licenties voor algemeen gebruik gepubliceerd die iedereen kan gebruiken. Creative commons zegt hierover

Creative Commons has developed a Web application that helps people dedicate their creative works to the public domain — or retain their copyright while licensing them as free for certain uses, on certain conditions. Unlike the GNU GPL, Creative Commons licenses are not designed for software, but rather for other kinds of creative works: websites, scholarship, music, film, photography, literature, courseware, etc. We hope to build upon and complement the work of others who have created public licenses for a variety of creative works. Our aim is not only to increase the sum of raw source material online, but also to make access to that material cheaper and easier. To this end, we have also developed metadata that can be used to associate creative works with their public domain or license status in a machine-readable way. We hope this will enable people to use our search application and other online applications to find, for example, photographs that are free to use provided that the original photographer is credited, or songs that may be copied, distributed, or sampled with no restrictions whatsoever. We hope that the ease of use fostered by machine- readable licenses will further reduce barriers to creativity.

Op hun website kun je meer lezen over het publiceren en vinden van teksten, afbeeldingen, video, geluid en lesmateriaal.

Links
Direct naar 'vinden van informatie': http://search.creativecommons.org/
Direct naar 'publiceren van informatie': http://creativecommons.org/license/

September 20, 2006

Ik wil informatie produceren

Stel je wilt informatie produceren en stel je wilt hiervoor een blog opstarten, hoe pak je dit dan aan. Hierover is genoeg technische informatie te vinden op het internet maar hoe zit het nu met de inhoudlijke kant. Voordat je hieraan begint is het belangrijk om een paar punten op een rij te zetten.

Kies een onderwerp waarover je wilt schrijven. Hoe specialistischer een onderwerp hoe meer reacties je vaak kunt verwachten. Hoe breder het onderwerp van je blog hoe minder diepgaand je op de materie kunt ingaan.

Bepaal wie je doelgroep is. Schrijf je bijvoorbeeld een blog over Web 2.0 en is je doelgroep vooral voor de early adopters van dit concept kun je technische termen gebruiken zonder uit te leggen. Schrijf je juist voor de massa zul je het gebruik van technische termen zoveel mogelijk achterwege moeten laten.

Bepaal in welke taal je wilt schrijven. Een engelstalige blog zal een groter bereik hebben.

Weet wat je wilt bereiken met je blog. Wat zijn je doelstellingen. Wil je juist kritisch zijn of eerder populistisch zoals bijvoorbeeld Geen Stijl.

Bepaal hoeveel tijd je aan je blog kunt besteden en hoe vaak je een artikel wilt publiceren. Hoe regelmatiger er gepubliceerd wordt hoe meer mensen jou blog als onderdeel van hun vaste routine zullen opnemen.

Je kunt bijvoorbeeld een soort informatie netwerk aanleggen van andere blogs en sites die jou onderwerp delen of eraan gerelateerd zijn. Het is belangrijk om vanuit meerdere bronnen informatie te consumeren zodat deze na het analyseren, inventariseren en ordenen tot een nieuw uniek artikel leidt. Dat weer aanvullend is op de bronnen die je geraadpleegd hebt.

Als je serieus wilt bloggen is de ethische code voor bloggers opgesteld door Cyberjournalist.net een handig hulpmiddel. Deze code is gebaseerd de code van de Society of Professional Journalists. De regels in het kort zijn:

Ben eerlijk en oprecht: pleeg nooit plagiaat, verwijs naar je bronnen, hou rekening met de schade die een bericht kan aanbrengen, breng onderscheid aan tussen feitelijke informatie en commentaren, geef duidelijk aan welke informatie reclame is.

Bloggers moeten zich verantwoordelijk gedrag. Als je publiceert in ruil voor gunsten van bivoorbeeld adverteerders of belangengroepen geef dit dan duidelijk aan. Geef fouten toe en verbeter deze direct. Verklaar de doelstelling van de website en nodig bezoekers uit om te reageren op de inhoud.

Beperk alle schade zoveel mogelijk. Ga respectvol om me bronnen en andere informatie. Hou rekening met de privacy van andere personen. Een privé persoon heeft meer recht om informatie te controleren dan een publiek persoon. Toon compassie met degene die door een publicatie ongunstig beïnvloed worden.

Uit: 'Mediawijs in de blogosfeer', Nique Sanders.

Gerelateerde links
Meryl K. Evans. It’s a Big, Blog World out there. Five Quick Tips to Building a Better Blog.
Frank Janssen. Bloggen voor beginners (1) | Bloggen voor beginners (2).
CyberJournalist.net. A Bloggers' Code of Ethics.
Society of Professional Journalists. Code of Ethics.

Mediawijs in de blogosfeer

paper013.jpg In dit paper wordt onderzoek gedaan naar wat mediawijsheid betekent in de blogosfeer. Er wordt geïnventariseerd welke kennis, vaardigheid en mentaliteit er nodig is voor burgers om optimaal te kunnen participeren in de blogosfeer. Het is bedoeld voor diegene die graag iets meer grip willen krijgen op het interpreteren van informatie welke binnen de blogosfeer te vinden is. En een ieder die graag zelf publiceert of wil gaan publiceren kan hier mogelijk ook iets van zijn of haar gading vinden.

Download "Mediawijs in de blogosfeer"

July 6, 2006

The Web and Beyond (3) - Jesse James Garrett

Jesse James Garett, partner van Adapative Path en directeur User Experience Strategy , heeft een lezing gegeven over 'The frontiers of User Experience'. Een paar losse notitities:

Er zijn 3 deelgebieden. User experience, user interaction, user research (Finding the Right Users). Laatste kent onder andere Field research (naast Lab en Phone). Deze geeft goede mogelijkheid om interactie optimaal te bekijken. Vooral gebruikt voor beschrijven van omgeving en haar inhoud. Artifacts zijn binnen deze manier van onderzoek belangrijk.

Meer hierover 'Get Out of Your Lab, and Into Their Lives'.

Wat is de uitdaging van informatie architectuur hierin?
'Seeing the other side'

Taggen= mensen toestaan hun eigen informatie architectuur te creeëren.

Voordelen van taggen
• Aanvulling door metadata als zoeken niet toereikend is.
• Tag clouds (een visuele weergave van gekozen labels/tags op een website) tonen relatieve zwaarte van de verschillende keuzes.
• Je hoeft niet te kiezen. Categorieën sluiten elkaar niet uit maar overlappen.
• Verbindgen zijn van veel naar veel i.p.v. van ouder naar kind.

Nadelen
• Specialistisch taalgebruik nog steeds een drempel.
• Is het meest populaire label wel de beste.
• Soms slecht gekozen naamgeving. 'Iedereen gebruikt deze naam'.
Tag spam, tagbomming.

Daarna ging hij kort in Ajax wat niet meer is dan bestaande technologieën op een nieuwe maniier te gebruiken.

Ajax is eigenlijk een 2-in-1 oplossing
• Ontwerpers worden ontwikkelaars en vice versa.
• Problemen in de vormgeving zijn problemen in de techniek en omgekeerd.
• Het vraagt om een nauwere samenwerking, zowel binnen een team alsook tussen gemeenschappen.

Vervolgens vergelijkt hij Ajax met Flash.
• Beide zijn goed voor het visualiseren van data en directe manipulatie van die data.
• Ze kunnen beide geïntegreerd worden. Ajax kan Flash aan roepen en omgekeerd.
• Zijn goede ontwikkel oplossingen.

Related: Ajax: A New Approach to Web Applications van JJ Garrett, 18 februari 2005.

June 21, 2006

Media Morgen - een verslag

Eind mei begin juni heeft de belgische media een week lang aandacht besteed aan de ontwikkelingen op mediagebied. Online zijn de videoverslagen van het congres te bekijken. Een quote van Greg Dyke: 'Radio en televisie zijn té belangrijk om enkel en alleen over te laten aan de vrije markt. Overheidsubsidiëring geeft een openbare omroep de vrijheid om risico’s te nemen, creatief te zijn én politiek onafhankelijk. En dat moeten we koesteren.’

May 27, 2006

Platform: miljarden voor kennis

VOLKSKRANT - Het komende kabinet moet volgens het Innovatieplatform jaarlijks veel meer geld in de kennis-economie steken. In 2008 moet het budget verdubbeld zijn tot drie miljard euro extra, oplopend tot zeker zes miljard in 2011. Zo schaart Nederland zich in de top van innovatieve economieën. Lees verder.

May 17, 2006

Google trends, a product in development

labs_logo2.gif
Google trends, one of the new beta products of the Google Labs, is a tool that visualises how many times a topic has been searched for on Google. How does it work? "Google Trends analyzes a portion of Google web searches to compute how many searches have been done for the terms you enter relative to the total number of searches done on Google over time. We then show you a graph with the results -- our search-volume graph." Hm, sounds vague. So I tried it out with the topics 'information management' and 'knowledge management'. The result is a beautifull visual which in facts tells me little. It shows that the topic 'information management' is entered more frequently than 'knowledge management'. That knowledge management is not mentioned in Google news over the last three years. At least not enough to show up in Google trends. Right.

googletrends1.gif

So I tried a different one. Ajax and Web 2.0. With the combination of the two topics I hoped to filter out the other Ajaxes, amongst them the populair footbalclub of Amsterdam. Alas, the results are not usable. In the overview of news only one of the six results mentioned the Ajax I was searching for. The rest all linked to news about the footbalclub. Google trends has not (yet?) the capability of building in some intelligence in the search terms. It's fun altough to play with.

googletrends2.gif

Related articles

Links

May 15, 2006

Een veelbelovende toekomst

AmsterdamLivingTomorrowgebouw.jpg

We hebben met een groep studenten een fantastische rondleiding gekregen door het gebouw van Living Tomorrow in Amsterdam. Langs een tentoonstelling over het wonen en werken in de nabije toekomst. Het eerste wat in het oog springt is het door UN Studio (Ben Berkel) ontworpen futuristisch gebouw. In de hal van het imposante gebouw staat een enorme speeltafel, onderdeel van de tentoonstelling Creative Minds. Daar start ook de rondleiding. We worden al wandelend langs voordeur, door hal, leefkeuken, werkkamer, woonkamer en kantoor ondergedompelt in informatie over sociale, economische en technische ontwikkelingen (PDF). Innovatieve diensten en produkten suizen ons om de oren. Woorden als mediacenter, virtuele werkomgeving, mobile ticketing (PDF), spraaktechnologie, biometrie (PDF), domotica (PDF), zonnecel-brandstofcel-elektromotor (PDF) vliegen ons rond de oren.

AmsterdamLivingTomorrowkeukenvoorHR.jpg

De koelkast registreert zijn eigen voorraad, de wasmachine geeft een signaal als er een rode sok tussen de witte was zit, licht verandert mee, fluctueert, past zich aan aan de omgeving, de spiegel in de badkamer helpt de kinderen bij tandenpoetsen, geeft informatie over files en nieuws. Het huis kan meegroeien met een familie, van kinderloos, tot gezin, tot meer zorg behoevende oudere.

AmsterdamLivingTomorrowkantoor.jpg

Het kantoor toont nieuwe concepten op het gebied van kantoormeubelen. Virtuele werkomgevingen worden gedemonstreerd aan de hand van een groot scherm die tegelijkertijd beamer, computerscherm en whiteboard in één is. Er staat een conceptule bespreektafel die de moodswings van mensen aan kan tonen. Het is een indrukwekkende rondleiding. Sommige technologieën worden al deels toegepast zoals interactieve televisie. Sommigen zullen in het komende decennia het domein van de consument binnendringen. Met plezier zal ik deze nieuwe mogelijkheden gaan benutten. En met aandacht zal ik het volgen. Als ik weer buiten ben spelen een paar trefwoorden door mijn hoofd. Milieu, privacy, gebruikersgemak, tijdsbesparing, media-educatie, ubiquitous computing, ambient intelligence, social user interfaces, digital environments en virtuele organisaties. Genoeg geprikkeld om verder te zoeken.

Links en gerelateerde informatie

May 10, 2006

Van aanbieder naar gebruiker

De laatste decennia zijn er in hoog tempo nieuwe communicatiemiddelen beschikbaar gekomen. Mensen kunnen emailen, mobiel bellen, hebben digitale agenda's, kunnen online conferenties houden en nog veel meer. Maar de meest ingrijpende verandering is dat in plaats van centrale aanbieders van informatie deze steeds meer door de gebruiker zelf aangeboden gaat worden. Het aanbieden van informatie verschuift van één aanbieder naar heel veel verschillende aanbieders die tegelijkertijd gebruiker zijn van informatie. Tegelijkertijd worden we als individu steeds meer omringt door intelligente apparatuur. Een koelkast die weet wanneer de melk op is en de bestelling rechtstreeks kan doorgeven aan de winkel. Een voordeur die automatisch open gaat als de bewoner er aan komt. Lampen die oplichten afhankelijk van de voorkeuren van de bewoner. Kortom het zwaartepunt verschuift van de aanbieder naar de gebruiker. Nieuwe technologieën zullen deze gebruiker dus steeds meer als uitgangspunt moeten gaan nemen.

De gebruiker als uitgangspunt

logo_freeband.gif Freeband Communication is een nationaal onderzoeksprogramma dat mikt op een leidinggevende positie voor Nederland op het gebied van intelligente communicatie. Een project van hun is I-Share die het delen van bronnen in virtuele omgeving voor opslag, communicatie en het verspreiden van multimedia mogelijk maakt. Onderdeel hiervan is Tribler een experimenteel softwareprogramma waarmee nieuwe mogelijkheden van P2P technieken uitgeprobeerd worden. Resultaten van dit project zijn terug te vinden onder 'De I-Share publicaties van Freeband Communication'. Andere initiatieven: Skype (telefonie), Wikipedia.

Links

May 9, 2006

Kennisdelen: Communities of Practice

Kennis is verkregen dankzij informatie en onstaat dankzij interactie. Kennis is informatie die verwerkt en opgeslagen ligt in iemands hoofd. Kennis onstaat dus als product van informatie, persoonlijke vaardigheden, ervaringen en het vermogen dit te processen. Meer hierover kun je lezen in het artikel Informatie- vs kennismanagement. Om ervoor te zorgen dat deze kennis tussen specialisten en andere geïnteresseerden gedeeld kan worden worden er Communities of practice opgericht. Dit betekent dus dat ook organisaties onderling kennis kunnen delen. Mits ze natuurlijk een niet te grote concurrent van elkaar zijn. Of binnen een studierichting dat bijvoorbeeld studenten van verschillende opleidingen kennis kunnen uitwisselen. Binnen Communities of practice deel je je kennis en ervaring per computer. Kennis wordt dan niet in statische archieven gestroomd maar stroomt tussen de verschillende individuen. Kennis wordt in beweging gebracht. Een algemeen geldende voorwaarden voor het slagen van een Cop is het regelmnatig bijeenkomen van de mensen binnen een dergelijke community. Door deze mengvorm van persoonlijk contact en digitale communicatievormen kunnen mensen met nieuwe onverwachte oplossingen komen. Voor het slagen van een Cop is een goede coaching en een paar personen die een trekkersrol vervullen van groot belang. Het zomaar starten van een community binnen een organsiatie is gedoemd om te mislukken.

Meer informatie

May 8, 2006

De toekomst: Het laatste nieuws

toekomst logo.gif
De VPRO heeft weer voor een pracht programma gemaakt dat kort raakt aan de randen van een maatschappelijke ontwikkeling. We hebben nog nooit de beschikking gehad over zoveel informatie als tegenwoordig. Wanneer men maar wil, waar men maar wil. Hoe kan men dit nog filteren? En hoe betrouwbaar is deze informatie? Vooral als men bedenkt dat de brengers van informatie betaald worden naar populariteit. En wat te denken van het fenomeen dat er zich onder de gebruikers van een informatieve site vaak meer specilalisten zijn dan in de redactie van een tijdschrift? En wat als er steeds meer gebruik gemaakt gaat worden van nieuwszoekmachines, die nieuws op maat aanbieden. Volgens een bepaald profiel van een gebruiker. Raakt ons wereldbeeld dan niet versnipperd? Een andere ontwikkeling is het verdwijnen van het verschil tussen advertenties en redaktionele artikelen. Deze komen qua vormgeving steeds dichter bij elkaar te liggen.

Ga kijken! VPRO | De toekomst: Het laatste nieuws.

Gerelateerde informatie

Afbeelding 1.png

March 21, 2006

De-google-ify: how to protect your privacy when using Google

Google is hot in the netherlands. It's mostly coming down to privacy. So besides absorbing the unilateral news I searched for information on my own computer.

What is Google doing on my computer? How deep are they digging into my system? So I opened Firefox. A favorite browser of mine because of it's privacy protection. The way to collect user-specific information (amongst others) is by using HTTP cookies. So I started looking for the Google cookie.

My step-by-step plan:
1. Starting up Firefox, delete all cookies (Firefox > Preferences... > Privacy > Cookies > Clear all Cookies).
2. I quit the application (after checking that all cookies were deleted).
3. Started it up with an blank homepage.
4. Checked the cookies and there it was. Only one cookie! From Google. Without surfing, without visiting a site.

What could be responsible for placing that cookie there?
In the right top of the browserwindow there is a Google search option. It's default installed! Not when I surf to a site. No without my knowledge the cookie is there all the time.

Afbeelding 1.png

My solution for the time being, at least untill I find out more about my privacy protection:
1. Start up Firefox, delete all cookies (Firefox > Preferences... > Privacy > Cookies.
2. Click button 'Exceptions'.

Afbeelding 2.png

3. Add in field 'Address of website' the IP number of the Google homepage 66.249.93.99. Add google.com, google.nl or others.

Afbeelding 3.png

ATTENTION: Google owns the NetRange 66.249.64.0 through 66.249.95.255. So it's not watertight, they can't all be blocked. But it was fun to watch the result. No cookies from Google on my computer. At least for now...

Besides the cookies I think there's another matter of attention. They provide so many services that even using a few of them can give them the opportunity to collect information about me. The treath is in connecting all that data together. But that's a comprehensive threath. When connecting my digital shoppingbonuspoints to my digital medical file someone can find out about my habits. Because I buy so many fat food my changes for a heartattack a severe. That's why my healthinsurancecompany is raising my contributions...

Links:
GoogleWatch, a site about Google's monopoly, algorithms, and privacy policies.
Google Privacy Policy. October 14, 2005
The world according to Google. By Charles Miller. A BBC Money Programme

December 14, 2005

'De online toekomst heet Web 2.0' - NRC handelsblad

Het NRC heeft vandaag een artikel van Remmelt Otten over de trends (Nauwkeuriger zoeken op internet, online samenwerken en mensen vinden met dezelfde interesses) van Web 2.0 op een rij gezet.

Het artikel begint met een vergelijking tussen het internet vijf jaar geleden, voor de crash, en de situatie nu. Het grote verschil zit hem er volgens hun in dat het internet diep is doorgedrongen tot bedrijven en huishoudens (meer dan de helft van alle huishoudens heeft een snelle breedbandaansluiting en besteden gemiddeld een uur per dag aan het web tegen gemiddeld ruim drie uur aan tv).

Een samenvatting van de belangrijkste trends volgens het NRC op een rij:

Zoeken
Er kan zorgvuldiger met zoekmachines gezocht worden. De 'oude garde' van zoekmachines zoals Google, Yahoo, MSN (van Microsoft) en Technorati (voor weblogs) geven goede resultaten bij een goede zoekopdracht. De 'nieuw garde' zoals Rollyo (zoeken in favoriete website) en Zvents (zoeken naar gebeurtenis via intuïtieve agenda en de kaarten van Google) biedt de finetuning op een goede zoekopdracht.
Meer informatie over zoeken kun je vinden in de categorie 'Onderzoeksvaardigheden' op deze site.

Zakelijke platforms
Internet als vervanging van een bedrijfsnet werk bv Joyent (delen van email, agenda en adresboek), Zimbra (voor extra functionaliteit bij email zoals linken naar agenda, naar de kaarten van Google en naar Skypetelefonie) en Writely (een online tekstverwerkersprogramma ).

Sociale platforms
Het delen (of online aanbieden) van documenten, webpagina's, foto's en video's (Flickr, Snapfish). Het online spelen van games (Bunchball, Ning). Het tonen van persoonlijke interesses waardoor een netwerk van gelijkgestemden ontstaat (Orkut, Myspace, Hyves).

Tagging
Het toevoegen van zelfgekozen labels aan bestaande online informatie om zo deze informatie beter traceerbaar te maken. Voorbeelden: Flickr (delen van foto's), del.icio.us (delen van bookmarks), Digg (delen van nieuws waarbij het nieuwsbericht met de meeste labels bovenaan wordt getoond),
Meer informatie over tagging: Folksonomy. Een gebruikers taxonomie.

Al met al een artikel dat kort en bondig een overzicht geeft van nieuwe ontwikkelingen op het internet. Een ander artikel dat iets dieper ingaat op de betekenis van de term Web 2.0 is 'What Is Web 2.0. Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software' van Tim O'Reilly.

NRC: De online toekomst heet Web 2.0
Door Remmelt Otten

Consument krijgt macht

Consumenten krijgen het in de toekomst steeds meer voor het zeggen, omdat zij door de technische ontwikkelingen steeds sneller kunnen bepalen wat zij willen.

Lees de korte introductie op MKB net

December 12, 2005

Een gebruikers taxonomie

Vroeghèr maakte men op basis van een bepaald concept een indeling. Een selecte groep personen dacht na over een mogelijke indeling op onderwerp voor een bepaald soort informatie waardoor de gebruiker deze informatie zeer eenvoudig en snel zou kunnen terugvinden. Voorbeelden zijn het Dewey Decimal Classification System of, dichter bij huis, het SISO systeem . "Het SISO is een inhoudelijk systeem waarmee de informatieve boeken in een bibliotheek zijn ingedeeld op onderwerp. De SISO-code van een boek geeft aan bij welk onderwerp het is ingedeeld en het bepaalt de plaats in de kast waar je het kunt vinden (het SISO wordt daarom ook wel een plaatsingssysteem genoemd)."

Thomas Vander Wal, een informatie architect, staat bekend als de bedenker van de term ' folksonomy', de taxonomy door en voor de gebruiker die begint met het toevoegen van markeren van een tekst met beschrijvende woorden. Op de website van Flickr bijvoorbeeld kan een gebruiker foto's uploaden en deze markeren met een beschrijvend woord, het zogenaamde labelen. Een foto van bijvoorbeeld de hond kan gelabeld worden met 'hond', 'friese stabij' en 'Sanne'. Eenmaal geplaatst kan een ander Flickr gebruiker jou foto openen en hier zijn eigen labels aan koppelen. Dit is binnen Flickr heel gebruikelijk . Gebruikers koppelen dus vooral eigen woorden aan de informatie voor eigen gebruik. Het labelen is dus een bottom-up handeling in plaats van het tot nu toe gebruikelijke top-down labelen zoals Dewey of SISO.

De volgende stap is het implementeren van beide systemen. Er is een inhoudelijk systeem waarmee de informatie op onderwerp is ingedeeld bepaald door een selecte groep mensen. En er is een inhoudelijk systeem ingedeeld naar eigen inzicht en bepaald door de gebruiker zelf. Volgens mij is Amazon hier al mee begonnen...

Gerelateerde artikelen:
TIP: Explaining and Showing Broad and Narrow Folksonomies
Ontology is Overrated: Categories, Links, and Tags

December 5, 2005

Boeken per pagina verkopen

Amazon.com gaat in navolging van Google boeken digitaliseren en verkopen. Het grote verschil tussen die twee zit hem in het feit dat Amazon ook de mogelijkheid biedt om een pagina, een hoofdstuk of een heel boek te kopen. Iets waar ik als lezer zeker gebruik van zal maken. Boeken over een bepaald vakgebied hebben vaak overlap in hun content, het inkopen van een hoofdstuk kan dit voorkomen. Ook de auteursrechten zijn goed geregeld, de houder van het copyright en de uitgever besluiten of ze willen participeren in Amazon Pages of Amazon Upgrade.
Lees Amazon's Bezos hits the books op news.com »