Subscribe to this blog's feed
ATOM | RSS
[What is this?]
Written by Nique Sanders | Webtic Internet Consultancy
Powered by
Movable Type 3.33
Creative Commons License
This weblog is licensed under a Creative Commons License.
Performancing

Main

October 1, 2007

Een tijdslijn: onderzoek in de ruimte

Bron: The New York Times
Publicatiedatum: 24 sept. 2007
URL: 50 Years since Spoetnik

Omschrijving: Het overzicht van beelden zijn foto's behorende bij artikelen die handelen over gebeurtenissen met betrekking tot ruitereizen. Elke afbeelding heeft een datum, omschrijving en link naar het desbetreffende artikel.

Picture%205.png

September 13, 2007

Een visuele browser

grid.png

Visueel winkelen bij Amazon of visueel grasduinen in de database van Flickr is een hele leuke manier van door informatie 'bladeren'. oSkope visual search heeft een online applicatie ontwikkeld waarin afbeeldingen op een 'grid', 'pile', 'stack', 'list' of 'graph' getoond kunnen worden. Persoonlijke favorieten sla je op in een eigen folder. Binnen de graph weergave worden bijvoorbeeld boeken gesorteerd op 'salesrank' of 'price'.

grdaph.png

oSkope visual search

June 1, 2007

The medium is a message

Mike Wesch, een assistent professor in de cultural anthropology, geeft in zijn videoboodschap een samenvatting van wat web 2.0 precies inhoud.

Related information >

Zijn visie op lesgeven is verfrissend: a brief philosophy of “anti-teaching”

January 10, 2007

Een grote sprong voorwaarts

Een telefoon-webbrowser-mp3-speler-in-one zonder knoppen...
Een tv met harde schijf die je aan een breedbeeld scherm kunt koppelen...

dsc_0165.jpg

dsc_0151.jpg
© Foto's Engadget

Kijk en huiver: Stevenote speech >

Lees:
Engagdget live van Macworld 2007
iPhone
Apple TV
Emerce: 'Apple verrast met streaming tv en gelikte telefoon'

July 12, 2006

Buiten de gebaande paden

barcode.gif Het japanse ontwerpbureau Design Barcode wil het conventionele denken doorbreken. Het vormgeven van de streepjescode, een methode van automatische produktidentificatie, is een van hun eerste inspanningen. En met succes. Verschillende organisaties in Japan hebben hun barcode door Design Barcode laten restylen. barcode2.gif

Tijdens het International Advertising Festival In Cannes hebben ze nu eindelijk de aandacht die ze verdienen. Het gevolg daarvan? Een samenwerking met Pacarc. Een distributeur van innovatieve ideeën uit Japan. Bekijk de barcode revolutie online.

July 7, 2006

Constructing Reconfigurable Space

Informatie wordt steeds alomvattender, het bereikt ons via onze mobiele telefoon, wordt in kleding verwerkt, is toegankelijk via uitgebreide netwerken. Het indelen van informatie wordt steeds meer gerelateerd aan het indelen van ruimtes, zowel binnen als buiten. Communicatie, architectuur en vormgeving, gebieden waartussen de grenzen steeds meer gaan vervagen.

Zo kwam ik een tijd terug de site van Ruairi Glynn tegen en direct geprikkeld door zijn experimenten is de site in mijn 'favorite bookmarks' mapje geplaatst. In zijn nieuwste project Angels neemt hij het concept 'vaste' architectuur onder de loep en onderzoekt hij de mogelijkheid om een architectuur 'lichter dan lucht' te ontwikkelen. Deze moet beschutting bieden en gemeenschappen bij elkaar brengen.

angel.jpg

'Acting as either individual agents or flocking together to create large architectural constructs, they inhabit the world around us both within buildings and outdoors creating dynamically responsive architectures in real-time.'

En denk je nu in dat het bolletjes informatie zijn...
die wisselende bronnen vormen...
een soort hypertext...

Ga naar "Angels" Constructing Reconfigurable Space

Gerelateerde links
~ Ruairi Glynn
~ Interactive Architecture dot Org
~ Information architecture: from structural notion to meaningful communicative concept (PDF), Tony Bryant & Rik Maes, PrimaVera nr. 2005-09

July 6, 2006

The Web and Beyond (3) - Jesse James Garrett

Jesse James Garett, partner van Adapative Path en directeur User Experience Strategy , heeft een lezing gegeven over 'The frontiers of User Experience'. Een paar losse notitities:

Er zijn 3 deelgebieden. User experience, user interaction, user research (Finding the Right Users). Laatste kent onder andere Field research (naast Lab en Phone). Deze geeft goede mogelijkheid om interactie optimaal te bekijken. Vooral gebruikt voor beschrijven van omgeving en haar inhoud. Artifacts zijn binnen deze manier van onderzoek belangrijk.

Meer hierover 'Get Out of Your Lab, and Into Their Lives'.

Wat is de uitdaging van informatie architectuur hierin?
'Seeing the other side'

Taggen= mensen toestaan hun eigen informatie architectuur te creeëren.

Voordelen van taggen
• Aanvulling door metadata als zoeken niet toereikend is.
• Tag clouds (een visuele weergave van gekozen labels/tags op een website) tonen relatieve zwaarte van de verschillende keuzes.
• Je hoeft niet te kiezen. Categorieën sluiten elkaar niet uit maar overlappen.
• Verbindgen zijn van veel naar veel i.p.v. van ouder naar kind.

Nadelen
• Specialistisch taalgebruik nog steeds een drempel.
• Is het meest populaire label wel de beste.
• Soms slecht gekozen naamgeving. 'Iedereen gebruikt deze naam'.
Tag spam, tagbomming.

Daarna ging hij kort in Ajax wat niet meer is dan bestaande technologieën op een nieuwe maniier te gebruiken.

Ajax is eigenlijk een 2-in-1 oplossing
• Ontwerpers worden ontwikkelaars en vice versa.
• Problemen in de vormgeving zijn problemen in de techniek en omgekeerd.
• Het vraagt om een nauwere samenwerking, zowel binnen een team alsook tussen gemeenschappen.

Vervolgens vergelijkt hij Ajax met Flash.
• Beide zijn goed voor het visualiseren van data en directe manipulatie van die data.
• Ze kunnen beide geïntegreerd worden. Ajax kan Flash aan roepen en omgekeerd.
• Zijn goede ontwikkel oplossingen.

Related: Ajax: A New Approach to Web Applications van JJ Garrett, 18 februari 2005.

June 20, 2006

Warm ijsje

Warm ijsje.jpg

Het kinderijsje is aan de bovenkant dicht geplakt met een sticker.
De meningen onder de kinderen over wat de ijsfabrikant hiermee wil zeggen zijn verdeeld:
... als je dit ijsje open maakt wordt je heel erg blij ...
... dit ijsje moet je warm eten ...
... dit ijsje mag je alleen buitenhuis eten ...
... alleen als de zon schijnt is dit ijsje te eten ...

Misschien toch niet zo'n eenduidig informatie ontwerp?

May 27, 2006

Een alternatieve manier om tekst te bekijken

alice5.gif

Een TextArc is een visuele weergave van een tekst. De volledige tekst wordt op één pagina getoond. Klikken op woorden toont structuren en lijnen. Of zoals ze zelf zeggen: 'A funny combination of an index, concordance, and summary; it uses the viewer's eye to help uncover meaning.'

Gerelateerde informatie

May 17, 2006

Google trends, a product in development

labs_logo2.gif
Google trends, one of the new beta products of the Google Labs, is a tool that visualises how many times a topic has been searched for on Google. How does it work? "Google Trends analyzes a portion of Google web searches to compute how many searches have been done for the terms you enter relative to the total number of searches done on Google over time. We then show you a graph with the results -- our search-volume graph." Hm, sounds vague. So I tried it out with the topics 'information management' and 'knowledge management'. The result is a beautifull visual which in facts tells me little. It shows that the topic 'information management' is entered more frequently than 'knowledge management'. That knowledge management is not mentioned in Google news over the last three years. At least not enough to show up in Google trends. Right.

googletrends1.gif

So I tried a different one. Ajax and Web 2.0. With the combination of the two topics I hoped to filter out the other Ajaxes, amongst them the populair footbalclub of Amsterdam. Alas, the results are not usable. In the overview of news only one of the six results mentioned the Ajax I was searching for. The rest all linked to news about the footbalclub. Google trends has not (yet?) the capability of building in some intelligence in the search terms. It's fun altough to play with.

googletrends2.gif

Related articles

Links

April 4, 2006

Degree confluence

mapgen.gif

Het project Degree Confluence richt zich op het zichtbaar maken van de kruisingen van alle lengte en breedte graden in de wereld. Elke 79 km kruist een lengte- een breedtegraad.

Een voorbeeld:
1.1 km (0.7 miles) E of Benschop, Utrecht, Netherlands
Approx. altitude: 1 m (3 ft)
Antipode: 52°S 175°W

pic1.jpg

March 20, 2006

Data visualisatie voor de massa

Afbeelding 2.png

MacDonalds geeft de informatie over Referentie voor Dagelijkse Hoeveelheid (RDH) visueel weer. Ze houden er bij de weergave van de informatie rekening mee dat de produktsamenstelling per land wisselt in verband met seizoens- en bevoorradingsomstandigheden. Mogelijk hebben ze in verband met het internationale karakter van de informatie gekozen voor pictogrammen. Persoonlijk vind ik ze niet duidelijk en voor verschillende interpretatie vatbaar.
http://www.mcdonaldsmenu.info/

February 20, 2006

Het bekijken van gesprekken

preview.png

Backchannel ontwikkeld door Stamen is een flash applicatie die met behulp van een bot data ophaald uit een IRC channel en deze visueel weergeeft. Een bepaalde hoeveelheid gebeurtenissen zoals het plaatsen van berichten, het in- of uitloggen bij gesprekken worden geregistreerden door middel van namen verbonden met lijnen zichtbaar gemaakt. Met behulp van een slider kan de historie van een gesprek bekeken worden. Prachtig om te zien. Het zou een mooie interface voor een chatomgeving kunnen zijn.Meer informatie hierover.

February 4, 2006

De indeling van informatie

bisley07.jpg

Adverblog heeft een overzicht van een fantastiche campagen van Bisley, Quality Office Furniture online geplaatst. Het bekijken waard!